Szkoła Podstawowa im. majora Henryka Sucharskiego w Chmielnie

Przedmiotowe zasady oceniania z języka niemieckiego oraz angielskiego

 

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO ORAZ ANGIELSKIEG0

dla klas IV-VIII

 

Sprawdzaniu podlegają wiedza i umiejętności z zakresu:
a) sprawność rozumienia ze słuchu
b) sprawność czytania ze zrozumieniem
c) sprawność mówienia
d) sprawność pisania
e) gramatyka i słownictwo
Przedmiotem oceniania w całym roku szkolnym są wiadomości ucznia, jego umiejętności, wkład pracy, aktywność, kreatywność, w tym szczegółowo:

 - pisemne prace kontrolne, w tym:

kartkówki, sprawdziany/prace klasowe ( zgodnie z progami procentowymi odnoszącymi się do sprawdzianów i testów wg. WSO)

praca na lekcji, w tym:

aktywność, wypowiadanie się na tematy programowe, konwersacje, wymowa, praca z tekstem słuchanym, wykonywanie zadań gramatyczno-leksykalnych, praca z tekstem czytanym, praca w parze (dialogi, wywiady), praca w grupie (scenki, projekty)

prace domowe, w tym:

ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, prace pisemne, praca z tekstem czytanym

prace dodatkowe, w tym:

projekty (np. collage, gazetki, prace pisemne, plakaty, prezentacje, dodatkowe karty pracy)

- udział w konkursach przedmiotowych

 

 

Sposoby oceniania osiągnięć edukacyjnych:

 

Pisemne prace kontrolne, w tym:

kartkówki: oceniane są w skali niedostateczny-celujący, obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji, nie musza być zapowiadane i nie ma możliwości ich poprawy.

sprawdziany/prace klasowe: oceniane są w skali niedostateczny – celujący, istnieje możliwość poprawy oceny dopuszczającej i niedostatecznej, przeprowadzane są  na koniec każdego działu oraz zapowiadane przez nauczyciela przynajmniej tydzień wcześniej.

 

Praca na lekcji (aktywność): oceniana jest plusem, a suma 6 znaków „+” daje ocenę celującą.  Nieprzygotowanie do zajęć skutkuje otrzymaniem -2 punktów, jeśli uczeń nie ma zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń z pracą domową (bez wcześniejszego usprawiedliwienia)

 

W wyjątkowych przypadkach uczeń może zostać oceniony bezpośrednio na lekcji (po zapowiedzi nauczyciela, w niektórych przypadkach, np. dłuższe wywiady zakończone relacją, rozbudowane odpowiedzi ustne).

 

Prace domowe: najczęściej oceniane znakiem "+" (w tym też zadania dodatkowe)

Po zapowiedzi nauczyciela z obszerniejszych prac domowych – np. dłuższe wypracowania – mogą być również wystawiane oceny.

 

Prace dodatkowe oceniane są w skali: bardzo dobry – celujący, są nieobowiązkowe.

 

Udział w konkursach przedmiotowych oceniany jest w skali: bardzo dobry –celujący, w zależności od osiągniętych wyników; w przypadku braku jakichkolwiek wyników za sam udział uczniowie mogą otrzymać plusy w kategorii praca na lekcji.

 

Na ocenę klasyfikacyjną największy wpływ mają oceny ze sprawdzianów pisemnych, w dalszej kolejności oceny z pracy na lekcji oraz z prac domowych. W przypadku oceny celującej oraz częściowo oceny bardzo dobrej duże znaczenie mają również oceny za prace dodatkowe oraz udział w konkursach.

 

Nauczyciel przekazuje informacje o ocenie:

 

Uczniowi - jako komentarz do każdej oceny, wyjaśnienie, uzasadnienie, wskazówki do dalszej pracy;

 

Rodzicom (prawnym opiekunom ucznia) - na ich prośbę, jako informacje o aktualnym rozwoju dziecka, jego uzdolnieniach i trudnościach

 

Nauczyciel przechowuje pisemne prace kontrolne (sprawdziany) do końca roku szkolnego i na życzenie rodziców (prawnych opiekunów ucznia) udostępnia je im do wglądu. Uczniowie otrzymują dla siebie kartkówki.

 

 

Zasady poprawiania ocen cząstkowych/oceny końcowej:

 

Poprawie ze sprawdzianów pisemnych podlegają oceny dopuszczająca  i niedostateczna.

Nauczyciel ustala z uczniami termin poprawy.

Pozostałe uzyskane przez ucznia oceny nie podlegają bezpośredniej poprawie. Ocena z poprawy jest oceną ostateczną, wpisaną obok oceny pierwotnej

Uczeń może jednak swoją pracą i aktywnością nadrobić i zminimalizować znaczenie słabszych ocen. Ponadto wykonując prace dodatkowe uczeń, który w semestrze pracował systematycznie, może wpłynąć na podwyższenie oceny semestralnej/końcowej.

 

Zasady nadrabiania braków oraz sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia w przypadku dłuższych nieobecności:

 

W przypadku dłuższej nieobecności ucznia w szkole, terminy nadrabiania zaległości i oceniania osiągnięć ucznia ustalane są indywidualnie. Jeśli po dłuższej chorobie ucznia wraca on do szkoły bezpośrednio na sprawdzian, to może go nie pisać i nadrobić to dopiero w terminie poprawy. Nauczyciel stara się rozplanować terminy nadrabiania zaległości możliwie na korzyść ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości. Uczeń powinien napisać zaległe sprawdziany pisemne oraz – w zależności od okoliczności - uzupełnić oceny z najważniejszych zadań, jak np. dłuższe wypracowania pisemne, w terminach ustalonych z nauczycielem.

Wymogi edukacyjne na poszczególne oceny:

 

a) Ocena celująca:

 

Stopień celujący otrzymuje uczeń, który spełnia poniższe kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz samodzielnie opanował treści nauczania, potrafi dokonywać syntezy informacji pochodzących z różnych źródeł (przedmiotów nauczania), cechuje się wnikliwością interpretacyjną tekstów, faktów, działań, zdarzeń, umiejętnością poszukiwania odpowiednich treści w różnych źródłach informacji naukowej, cechuje się pasją poznawczą.

 

 

b)Ocena bardzo dobra:

 

Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który opanował treści dopełniające, złożone, trudne, problemowe,  wymagające umiejętności przetwarzania przyswojonych informacji,

vsprawność czytania

płynne czytanie ze zrozumieniem dłuższych i bardziej złożonych tekstów i dialogów;

globalne i szczegółowe rozumienie tekstu czytanego;

wyszukiwanie żądanej informacji;

-     określenie kontekstu komunikacyjnego tekstu ( nadawca- odbiorca, forma wypowiedzi)

-     rozpoznawanie związków między poszczególnymi częściami tekstu

sprawność mówienia

-     obszerne prezentowanie problemu przedstawionego w materiale stymulującym oraz   umiejętne wyrażanie  własnej opinii na jego temat

płynne mówienie z zastosowaniem zasad prawidłowej wymowy i zróżnicowanych struktur gramatycznych;

formułowanie dłuższych własnych wypowiedzi na tematy z życia codziennego, wydarzeń kulturowych i innych zjawisk społeczno- politycznych, z zastosowaniem bogatego słownictwa;

inicjowanie, podtrzymywanie i kończenie rozmowy na tematy wykraczające poza tematykę z życia codziennego;

-      sprawne posługiwanie się bogatym słownictwem, umiejętność prowadzenia dyskusji

sprawność rozumienia ze słuchu

-       określenie głównej myśli tekstu, poszczególnych fragmentów tekstu; selekcjonowanie informacji

-       rozumienie globalne i szczegółowe dialogów i wypowiedzi rodzimych użytkowników języka ;

rozumienie sensu rozbudowanych wypowiedzi w niesprzyjających warunkach odbioru

rozumienie sensu wypowiedzi zawierającej niezrozumiałe elementy, których znaczenia uczeń może domyślić sie z kontekstu;

sprawność pisania

-       bezbłędna umiejętność stosowania struktur leksykalno- gramatycznych adekwatnie do ich funkcji;

stosowanie zasad nowej ortografii i interpunkcji;

formułowanie rozbudowanej i poprawnej gramatycznie wypowiedzi pisemnej;

pisemna umiejętność wyrażania własnej opinii, przytaczanie i interpretowanie zdarzeń;

umiejętność opisywania osób, przedmiotów, miejsc, zjawisk i czynności

gramatyka i słownictwo

- Potrafi poprawnie operować strukturami prostymi i złożonymi.

- Potrafi budować spójne zdania.

- Stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania.

- Używa poprawnie słownictwa o charakterze bardziej złożonym / abstrakcyjnym.

 

Ocena dobra:

 

Stopień dobry otrzymuje uczeń, który opanował treści rozszerzające, istotne w strukturze przedmiotu, bardziej złożone, mniej typowe aniżeli elementy treści zaliczone  do wymagań podstawowych, przydatne ale nie niezbędne na danym etapie kształcenia i  na wyższych  etapach, użyteczne w działalności szkolnej i pozaszkolnej.

 

vsprawność czytania

poprawne czytanie ze zrozumieniem tekstów i dialogów;

globalne rozumienie tekstu;

wyszukiwanie żądanej informacji.;

umiejętność prezentowania problemu przedstawionego w materiale 

      stymulującym oraz wyrażanie opinii na jego temat

sprawność mówienia

mówienie z zastosowaniem prawidłowych zasad wymowy i gramatyki;

formułowanie własnych wypowiedzi na tematy z życia codziennego i innych zjawisk społecznych;

inicjowanie, podtrzymywanie i kończenie rozmowy na tematy z życia  codziennego

-      poprawne stosowanie środków  leksykalno- gramatycznych

-      umiejętność prowadzenia dyskusji

-      dysponowanie szeroką bazą leksykalną

sprawność rozumienia ze słuchu

globalne rozumienie dialogów i wypowiedzi rodzimych użytkowników  języka;

rozumienie sensu prostych wypowiedzi w niesprzyjających warunkach odbioru;

określenie głównej myśli tekstu; selekcjonowanie informacji

sprawność pisania

formułowanie pisemnej wypowiedzi poprawnej gramatycznie i leksykalnie;

pisemna umiejętność wyrażania własnej opinii;

gramatyka i słownictwo

- Potrafi poprawnie operować większością struktur prostych i złożonych.

- Potrafi budować zdania w większości wypadków spójne.

- Zazwyczaj używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania.

- Używa poprawnie słownictwa o charakterze bardziej złożonym / abstrakcyjnym

 

Ocena dostateczna:

 

Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który opanował treści podstawowe, najważniejsze w uczeniu się przedmiotu, najbardziej przystępne, najbardziej uniwersalne, niezbędne na danym etapie kształcenia i na wyższych etapach, bezpośrednio użyteczne.

vsprawność czytania

poprawne odczytanie tekstu o mniejszym stopniu trudności, ze zrozumieniem podstawowych informacji zawartych w tekście;

sprawność mówienia

poprawne mówienie z uwzględnieniem zasad właściwej wymowy zapewniających zrozumienie wypowiedzi ( dopuszczalne błędy gramatyczne nie zakłócające rozumienia);

właściwa reakcja językowa na prostą wypowiedź rozmówcy;

formułowanie krótkich wypowiedzi na określone tematy z życia codziennego;

 

sprawność rozumienia ze słuchu

rozumienie ogólnego sensu oraz głównych punktów dialogów i wypowiedzi rodzimych użytkowników języka;

rozumienie sensu prostych wypowiedzi w wyraźnych warunkach odbioru;

sprawność pisania

formułowanie prostych wypowiedzi pisemnych zawierających drobne błędy 

gramatyka i słownictwo

- Potrafi poprawnie operować niektórymi strukturami prostymi i złożonymi.

- Potrafi budować zdania niekiedy spójne.

- Niekiedy używa zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania.

-Używa niewiele słownictwa o charakterze bardziej złożonym / abstrakcyjnym.

Ocena dopuszczająca:

Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który opanował treści konieczne, niezbędne w uczeniu się przedmiotu, najłatwiejsze, najczęściej stosowane, niewymagające większych modyfikacji, kształtujące podstawowe umiejętności.

Wiadomości i umiejętności w zakresie czytania, mówienia, rozumienia ze słuchu i pisania na poziomie minimalnym, umożliwiającym zdobywanie dalszej wiedzy.

Uczeń wykazuje  niewielką samodzielność, jego wiedza jest odtwórcza, podejmuje jednak  skuteczne próby opanowania materiałuPotrafi poprawnie operować niedużą ilością struktur prostych i złożonych i budować zdania przeważnie spójne.

Ocena niedostateczna:

 

Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności nawet na poziomie minimalnym, popełnia rażące błędy językowe, a jego baza leksykalna uniemożliwia porozumiewanie się w języku obcym. Uczeń podejmuje niewystarczające starania w kierunku opanowania  podstawowych sprawności językowych. Nie potrafi operować strukturami prostymi, w sposób niepoprawny używa codziennego słownictwa.