SZKOLNY
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
NA ROK SZKOLNY
2022/2023
Program wychowawczo – profilaktyczny skonstruowano na podstawie:
• Priorytetów wychowawczych na rok szkolny 2022/2023 przedstawionych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki,
• Wniosków i Rekomendacji przygotowanych przez Szkolny Zespół ds. Ewaluacji na podstawie przeprowadzonych badań,
• Wyników badań relacji pomiędzy uczniami i nauczycielami przeprowadzonych w czerwcu 2022 r. w ramach projektu Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
oraz dokumentów:
• Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (zwłaszcza art. 72 „Zasada dobra dziecka”);
• Powszechna Deklaracja Praw Człowieka;
• Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych;
• Konwencja o Prawach Dziecka;
• Ustawy i rozporządzenia MEN (zwłaszcza Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku)
• Prawo Oświatowe (art. 1 pkt 3 ustawy: „Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.”)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
• Programy narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia itd.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach
•Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ NA ROK SZKOLNY 2022/2023:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Problematyka Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego jest kontynuacją działań wychowawczo – profilaktycznych, które realizowano w roku szkolnym 2021/2022 w Szkole Podstawowej w Chmielnie. Zadaniem Programu jest promowanie pozytywnych zachowań opartych na wartościowych postawach społecznych, co ma wpływ na sposób zachowania, a tym samym na sposób myślenia w kształtowaniu młodego człowieka, szczególnie w odniesieniu do umiejętności komunikacji, która znacząco potrafi wpłynąć na jakość życia w wieku dorosłym.
Na każdym etapie edukacyjnym bardzo ważna jest odpowiedzialność uczniów za własne słowa, także w sytuacji nauki zdalnej, dlatego istotne jest kształtowanie postaw odpowiedzialności za siebie, relacje interpersonalne, edukację i wybór dalszej ścieżki kariery. Program zawiera działania mające na celu zapobieganie bądź minimalizowanie zachowań ryzykownych u młodzieży, m.in. uzależnienia, przeciwdziałanie przemocy i agresji, a także bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci. Szczególnie w ostatnich trudnych latach (pandemia, wojna w Ukrainie oraz inne kryzysy) ważne jest zwrócenie uwagi uczniom na potrzeby wrażliwości, empatii, życzliwości i asertywności we wzajemnej komunikacji, szczególnie - kształtowanie krytycznego myślenia wobec informacji w Internecie, a także w mediach społecznościowych. Program jest odpowiedzią na aktualne potrzeby sytuacji wychowawczej. Zawiera treści związane z komunikacją, kulturą osobistą, szacunkiem, akceptacją i życzliwością wobec innych, umiejętnością przyjmowania spojrzenia na konflikt z dalszej perspektywy bądź oczami, rozwiązywaniem konfliktów przy pomocy mediacji, radzeniem sobie w sytuacjach trudnych, unikaniem zachowań ryzykownych, zdrowym stylem życia, odpowiedzialnością za środowisko naturalne, sprzyja kształtowaniu postaw patriotycznych i postaw poczucia dumy narodowej. Zadania podejmowane przez uczniów mają na celu kształtowanie odpowiedzialności, rozwijanie samodzielności, kreatywności oraz umiejętności szerokorozumianej komunikacji.
Ze względu na zagrożenia związane ze skutkami pandemii COVID-19 bardzo ważne w realizacji programu będzie zwrócenie uwagi na komunikację między uczniami, sposoby porozumiewania się i jakość relacji rówieśniczych. Priorytetowymi zadaniami będzie zapewnienie dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa, które w świetle kierunków polityki oświatowej na bieżący rok szkolny są wymienione jako jeden z punktów. Formy i sposoby realizacji programu uzależnione będą od bieżącej sytuacji epidemicznej.
PRZYJĘTA SYLWETKA WYCHOWANKA
Wszystkie działania realizowane w szkole zmierzają do ukształtowania absolwenta, który posiada następujące umiejętności:
1. Uczeń kieruje swoim działaniem, dociera do różnych źródeł informacji, potrafi dokonać wyboru wartości, radzi sobie w sytuacjach problemowych, rozstrzyga wątpliwości i problemy moralne zgodnie z przyjętą hierarchią wartości, potrafi dokonać samooceny, prezentuje własny punkt widzenia i uwzględnia poglądy innych ludzi;
2. Uczeń odpowiada za swoje wyniki w nauce, za skutki podejmowanych decyzji, potrafi odróżnić rzeczywistość od wyobraźni, podporządkowuje się określonym zasadom życia społecznego, dba o zdrowie i życie własne i innych
3. Uczeń rozumie potrzebę doskonalenia i rozwijania samego siebie, tworzy własny warsztat pracy, rozwija swoje zainteresowania, rozwiązuje zadania problemowe związane z otaczającym go światem;
4. Uczeń odróżnia prawdę od kłamstwa, umie współdziałać z innymi, rozumie sens praw i obowiązków, szanuje siebie i innych, szanuje dobro wspólne, dba o estetyczny wygląd własny i otoczenia.
POTRZEBY W ZAKRESIE PRACY WYCHOWAWCZEJ I PROFILAKTYCZNEJ:
• Zwiększenie oddziaływań wychowawczych w zakresie szeroko pojętej edukacji profilaktyki zdrowia oraz odpowiedzialności zdrowotnej w związku z pandemią Covid-19,
• Zwrócenie uwagi na procedury w przypadku zagrożenia przemocą fizyczną w szkole, w celu zapewnienia poczucia bezpieczeństwa na terenie szkoły.
• Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w szkole. Dążenie do wyeliminowania zachowań niepożądanych poprzez różnorodne działania profilaktyczne.
• Monitorowanie poziomu bezpieczeństwa w szkole wspierane przez zwiększenie czujności wszystkich pracowników szkoły na zachowania ryzykowne ze strony uczniów. Monitorowanie sytuacji wychowawczej w klasie i szkole. Uwzględnienie podczas zajęć z wychowawcą czasu dla uczniów i ich problemów.
• Zintensyfikowanie działań dotyczących tematyki bezpiecznego korzystania z Internetu, ponoszenia konsekwencji i odpowiedzialności za wpisy zamieszczane na portalach społecznościowych. Tematyka ta jest uznana jako priorytetowa. Szczególne zwracanie uwagi na problemy związane z cyberprzemocą, hejtem w sieci, plotkarstwem - w świecie rzeczywistym i online. Podejmowanie tematów bezpiecznego poruszania się w Internecie.
• Zwracanie uwagi uczniów na systematyczność nauki, wzmacnianie postawy odpowiedzialności ucznia za własną naukę i edukację, promowanie wiedzy jako wartości.
• Eksponowanie dobrych i mocnych stron ucznia. Uświadamianie wartości życia człowieka. Wspieranie w sytuacjach trudnych, traumatycznych i suicydalnych.
• Kształtowanie szacunku do życia i dbałości o fizyczne i psychiczne zdrowie człowieka jako wartości nadrzędnej. Pogłębianie wiedzy uczniów na temat zdrowego trybu życia.
• Objęcie szczególną pomocą i wsparciem uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz przewlekle chorych.
• Prowadzenie intensywnych działań profilaktycznych - alkohol, narkotyki, dopalacze, papierosy - z uczniami z wykorzystaniem różnych, ciekawych form. W miarę możliwości i pozyskanych środków zapraszanie do szkoły zewnętrznych specjalistów do przeprowadzenia tego typu zajęć jak i wykorzystanie edukacji rówieśniczej na godzinach wychowawczych w zakresie rozmów o profilaktyce.
• Przygotowanie uczniów do odpowiedniego życia w wolnym społeczeństwie, w duchu
zrozumienia, pokoju, tolerancji, równości płci oraz przyjaźni pomiędzy wszystkimi narodami,
grupami etnicznymi, narodowymi i religijnymi oraz osobami rdzennego pochodzenia
• Na bieżąco monitorować sytuację wychowawczą w klasie i szkole. Starać się na każdej godzinie wychowawczej poświęcić przysłowiowy kwadrans na sprawy i problemy uczniów.
• Praca w zakresie oddziaływań wychowawczych dotyczących postaw roszczeniowych uczniów, szacunku do nauczycieli oraz pracowników szkoły.
• Dalsza praca nad kształtowaniem szacunku w stosunku do drugiego człowieka, uwrażliwienie na drugiego człowieka. Zwracanie uwagi na kulturę języka w tym używanie wulgaryzmów.
• Dalsza praca nad polepszeniem komunikacji wśród Grona Pedagogicznego, szczególnie aby nauczyciele uczący informowali wychowawcę klasy o nieodpowiednim zachowaniu się ucznia na lekcji, informowali o wpisanych przez siebie uwagach. Współpraca pomiędzy nauczycielami uczącymi w danej klasie, w celu wymiany informacji, spostrzeżeń na temat funkcjonowania konkretnych uczniów na różnych lekcjach.
• Kształtowanie postaw proekologicznych.
CELE GŁÓWNE:
1. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w szkole. Dążenie do wyeliminowania zachowań niepożądanych poprzez nieustanne działania wychowawcze i profilaktyczne.
2. Prowadzenie oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wychowawców i specjalistów mających na celu kształtowanie osobowości i rozwoju emocjonalnego uczniów. Pobudzanie empatii i wrażliwości na drugiego człowieka oraz zdolności rozumienia potrzeb innych.
3. Propagowanie zdrowego stylu życia.
4. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów. Promowanie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów dostępnych w sieci. Profilaktyka cyberprzemocy.
5. Zwiększanie świadomości uczniów dotyczącej szkodliwości środków psychoaktywnych i wszelkiego rodzaju używek. Przeciwdziałanie uzależnieniom.
6. Edukacja międzykulturowa, wychowanie w duchu tolerancji.
7. Zwiększenie świadomości uczniów dotyczących korzyści wynikających z korzystania z pomocy pedagogiczno-psychologicznej. Kształtowanie umiejętności prawidłowej komunikacji interpersonalnej po trudnym czasie edukacji zdalnej.
8. Kontynuowanie działań wzmacniających proces włączania i integracji uczniów o specjalnych potrzebach w szkole.
9. Kontynuowanie działań w zakresie doradztwa zawodowego.
10. Kształtowanie postaw uczniów - wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
11. Kształtowanie postaw patriotycznych młodzieży oraz szacunku do symboli narodowych, historii i dziedzictwa kulturowego Polski.
12. Podnoszenie sprawności fizycznej oraz promowanie zdrowego stylu życia i rozwijania zainteresowań.
ZASOBY SZKOŁY
CZYNNIKI RYZYKA |
CZYNNIKI CHRONIĄCE |
||
|
Zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły w zapewnienie bezpieczeństwa uczniom. |
||
Zachowania ryzykowne występujące wśród uczniów: |
W środowisku domowym uczniów: |
Zasoby szkoły dla oddziaływań wychowawczo - profilaktycznych: |
Współpraca ze środowiskiem: |
• niski poziom umiejętności właściwej reakcji na zachowania agresywne i przemoc • niski poziom świadomości zdrowotnej, • niepowodzenia w nauce, • zachowania agresywne, • niska samoocena, • brak kontroli emocji, • nadpobudliwość psychoruchowa, rozwiązywania konfliktów na drodze dialogu. • nieumiejętne korzystanie z nowoczesnych technologii • przejawy cyberprzemocy wśród uczniów i uczennic • Przejawy fonoholizmu wśród uczniów |
• niewydolność wychowawcza, • absencja rodziców lub opiekunów spowodowana • pracą wyjazdową (za granicą) • słaba więź z rodzicami, • alkoholizm w rodzinie, • zaniedbanie środowiskowe, • złe wzorce rodziców (dostępność alkoholu, papierosów)
|
• realizacja zadań zespołu pomocy psychologiczno - pedagogicznej, • realizacja treści wychowawczo profilaktycznych na zajęciach z wychowawcą oraz podczas realizacji podstaw nauczycieli wszystkich przedmiotów • zaangażowanie grona pedagogicznego w pracę z uczniem • atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych dla uczniów • wysoko wykwalifikowana kadra nauczycielska stale podnosząca swoje umiejętności |
• Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Alkoholowych w Chmielnie, • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Chmielnie • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kartuzach, • Władze Samorządowe, • Rodzice młodzieży, • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kartuzach, • Komisariat Policji w Chmielnie • Komenda Powiatowa Policji w Kartuzach • Sąd Rejonowy w Kartuzach, kuratorzy zawodowi i społeczni • Inne instytucje wspomagające pracę Szkoły |
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
• Realizowanie treści wychowawczo- -profilaktycznych na zajęciach z wychowawcą oraz podczas realizowania podstaw programowych przez nauczycieli wszystkich przedmiotów.
• W ramach godzin wychowawczych prowadzenie zajęć dotyczących skutecznego uczenia się.
• W ramach godzin wychowawczych prowadzenie zajęć kształtujących postawy i wartości.
• Podejmowanie oddziaływań wychowawczych przez wszystkich pracowników szkoły mających na celu wzmacnianie edukacji międzykulturowej oraz wychowania w duchu tolerancji.
• Prowadzenie zajęć warsztatowych jako ciekawej formy pracy wychowawczej z młodzieżą.
• Wystrój szkoły – hasła, plakaty.
• Organizowanie rajdów, wycieczek integracyjnych.
• Organizowanie spotkań z rodzicami. Szkolenia rodziców.
• Szkolenia nauczycieli w ramach WDN.
• Uczestniczenie w działaniach wolontariatu.
• Udział w ogólnopolskich akcjach charytatywnych.
• Realizacja wychowania do życia w rodzinie.
• Realizacja doradztwa zawodowego.
• Wspieranie działań młodzieży w organizacjach.
• Organizowanie form efektywnego spędzania czasu wolnego przez młodzież. Koła zainteresowań.
• Wspieranie uczniów zdolnych. Konkursy szkolne i pozaszkolne.
• Wspieranie uczniów przejawiających trudności w nauce oraz w zachowaniu. Prowadzenie działań mających na celu wzmacnianie procesu włączania i integracji uczniów o specjalnych potrzebach.
• Realizacja działań zgodnie z Harmonogramem Uroczystości Szkolnych.
• Uczestnictwo w działaniach promujących zdrowy styl życia, podejmujących tematykę profilaktyki uzależnień.
• Kształtowanie postaw proekologicznych.
• Podejmowanie działań propagujących postawy patriotyzmu (wycieczki, lekcje muzealne, akcje środowiskowe).
• Rozwijanie kompetencji kluczowych przez wszystkich nauczycieli:
• Kompetencje informatyczne : prowadzenie zajęć w oparciu o najnowocześniejsze dostępne źródła informacji i przy pomocy środków audiowizualnych.
• Porozumiewanie się w języku ojczystym: kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się uczniów, dbanie o poprawność językową uczniów
MONITORING
• Sprawozdania wychowawców klas - semestralne i roczne.
• Sprawozdania semestralne i roczne pedagoga/psychologa szkolnego.
• Analiza sytuacji wychowawczej szkoły (semestralna i końcoworoczna).
• Monitoring bezpieczeństwa w Szkole.
• Raporty z realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych.
• Obserwacja współuczestnicząca, rozmowy z uczniami.
• Zapisy w dziennikach lekcyjnych (tematy lekcji, ważne wydarzenia w życiu klasy).
• Uwzględnienie Programu w planach wychowawczych dla poszczególnych klas.
• Księga Protokołów Rady Pedagogicznej.
EWALUACJA
• Opinie wychowawców uzyskanych w wywiadach z wychowawcami
• Ankiety dla uczniów.
• Analiza dokumentacji szkoły.
• Analizy sytuacji dydaktyczno-wychowawczej: semestralne i roczne.
• Wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach Rad Pedagogicznych.
• Opinie nadzoru pedagogicznego przekazywane ustnie i pisemnie.
• Opinie społeczności szkolnej (rodzice, uczniowie, nauczyciele).
• Raporty z realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych.
• Raport z ewaluacji wewnętrznej.
SPODZIEWANE EFEKTY
• Podniesienie poziomu świadomości odpowiedzialności za siebie i innych w życiu
• Wzrost poczucia bezpieczeństwa ucznia w szkole.
• Wzrost poziomu kultury osobistej uczniów.
• Zwiększenie świadomości uczniów na temat znaczenia wartości w życiu człowieka.
• Nastawienie uczniów do wiedzy jako wartości.
• Wzrost poczucia odpowiedzialności za własną naukę i przyszłość zawodową.
• Przyjmowanie przez ucznia odpowiednich postaw życzliwości i szacunku wobec innych ludzi.
• Przyjmowanie przez ucznia postaw szacunku i tolerancji wobec odmienności kulturowej innych osób, internalizacja wartości europejskich.
• Zaangażowanie społeczności szkolnej w działania i inicjatywy szkolne.
• Przyjazny klimat szkoły.
• Rozszerzenie zainteresowań uczniów.
• Zaangażowanie młodzieży w działalność sportową, rekreacyjną i turystyczną.
• Podniesienie poziomu świadomości uczniów na temat zagrożeń społecznych.
• (uzależnienia, przemoc, agresja) oraz skutków zachowań ryzykownych.
• Wzrost umiejętności właściwego reagowania na zachowania agresywne i przemoc - w świecie rzeczywistym i wirtualnym .
• Wzrost umiejętności kontroli własnych zachowań.
• Umiejętność rozwiązywania konfliktów z szacunkiem dla drugiego człowieka.
• Wiedza na temat zasad świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa.
• Zdrowy styl życia i efektywne spędzanie czasu wolnego.
• Zwiększenie aktywności uczniów i rodziców w życiu Szkoły.
• Wzrost umiejętności podejmowania trafnych decyzji dotyczących przyszłości zawodowej.
• Wiedza na temat praw człowieka i podstawowych wolności.
• Dobra współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami środowiskowymi.