Szkoła Podstawowa im. majora Henryka Sucharskiego w Chmielnie

 

SZKOLNY
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
NA ROK SZKOLNY
2022/2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program wychowawczo – profilaktyczny skonstruowano na podstawie:
• Priorytetów wychowawczych na rok szkolny 2022/2023 przedstawionych przez  Ministerstwo  Edukacji i Nauki,

• Wniosków i Rekomendacji  przygotowanych przez Szkolny Zespół ds. Ewaluacji na podstawie przeprowadzonych badań,  

• Wyników badań relacji pomiędzy uczniami i nauczycielami przeprowadzonych w czerwcu 2022 r. w ramach projektu Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo

oraz dokumentów:

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (zwłaszcza art. 72 „Zasada dobra dziecka”);  

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka;  

Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych;  

Konwencja o Prawach Dziecka;  

Ustawy i rozporządzenia MEN (zwłaszcza Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku)  

Prawo Oświatowe (art. 1 pkt 3 ustawy: „Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej,  intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży.”) 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy  psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;  

Programy narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia itd.  

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy  psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach 

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i  opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy 

KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ NA ROK SZKOLNY 2022/2023: 

  1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
  2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
  3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
  4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
  5. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Problematyka Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego  jest kontynuacją działań wychowawczo – profilaktycznych, które realizowano w roku szkolnym 2021/2022 w Szkole Podstawowej w Chmielnie.  Zadaniem Programu jest promowanie pozytywnych zachowań opartych na wartościowych postawach społecznych, co ma wpływ na sposób zachowania, a tym  samym na sposób myślenia w kształtowaniu młodego człowieka, szczególnie w odniesieniu do umiejętności komunikacji, która znacząco potrafi wpłynąć na  jakość życia w wieku dorosłym. 

Na każdym etapie edukacyjnym bardzo ważna jest odpowiedzialność  uczniów za własne słowa, także w sytuacji nauki zdalnej, dlatego istotne jest kształtowanie  postaw odpowiedzialności za siebie, relacje interpersonalne, edukację i wybór dalszej ścieżki kariery. Program zawiera działania mające na celu zapobieganie bądź minimalizowanie zachowań ryzykownych u młodzieży, m.in. uzależnienia,  przeciwdziałanie przemocy i agresji, a także bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci. Szczególnie w ostatnich trudnych latach (pandemia, wojna w Ukrainie oraz inne kryzysy) ważne jest zwrócenie uwagi uczniom na potrzeby wrażliwości, empatii, życzliwości i asertywności we  wzajemnej komunikacji, szczególnie - kształtowanie krytycznego myślenia wobec informacji w Internecie, a także w mediach społecznościowych. Program jest odpowiedzią na aktualne potrzeby sytuacji wychowawczej. Zawiera treści związane z komunikacją, kulturą osobistą, szacunkiem,  akceptacją i życzliwością wobec innych, umiejętnością przyjmowania spojrzenia na konflikt z dalszej perspektywy bądź oczami, rozwiązywaniem konfliktów  przy pomocy mediacji, radzeniem sobie w sytuacjach trudnych, unikaniem zachowań ryzykownych, zdrowym stylem życia, odpowiedzialnością za środowisko  naturalne, sprzyja kształtowaniu postaw patriotycznych i postaw poczucia dumy narodowej. Zadania podejmowane przez uczniów mają na celu kształtowanie  odpowiedzialności, rozwijanie samodzielności, kreatywności oraz umiejętności szerokorozumianej komunikacji.  

       Ze względu na zagrożenia związane ze skutkami pandemii COVID-19 bardzo ważne w realizacji programu będzie zwrócenie uwagi na  komunikację między uczniami, sposoby porozumiewania się i jakość relacji rówieśniczych. Priorytetowymi zadaniami będzie zapewnienie dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa, które w świetle kierunków polityki oświatowej na bieżący rok  szkolny są wymienione jako jeden z punktów. Formy i sposoby realizacji programu uzależnione będą od bieżącej sytuacji epidemicznej. 

 

PRZYJĘTA SYLWETKA WYCHOWANKA

Wszystkie działania realizowane w szkole zmierzają do ukształtowania absolwenta, który posiada następujące umiejętności:  

1.      Uczeń kieruje swoim działaniem, dociera do różnych źródeł informacji, potrafi dokonać wyboru wartości, radzi sobie w sytuacjach problemowych, rozstrzyga wątpliwości i problemy moralne zgodnie z przyjętą hierarchią wartości, potrafi dokonać samooceny, prezentuje własny punkt widzenia i uwzględnia poglądy innych ludzi;

2.      Uczeń odpowiada za swoje wyniki w nauce, za skutki podejmowanych decyzji, potrafi odróżnić rzeczywistość  od wyobraźni, podporządkowuje się określonym zasadom życia społecznego, dba o zdrowie i życie własne i innych

3.      Uczeń rozumie potrzebę doskonalenia i rozwijania samego siebie, tworzy własny warsztat pracy, rozwija swoje zainteresowania, rozwiązuje zadania problemowe związane z otaczającym go światem;

4.      Uczeń odróżnia prawdę od kłamstwa, umie współdziałać z innymi, rozumie sens praw i obowiązków, szanuje siebie i innych, szanuje dobro wspólne, dba o estetyczny wygląd własny i otoczenia.

POTRZEBY W ZAKRESIE PRACY WYCHOWAWCZEJ I PROFILAKTYCZNEJ:

       Zwiększenie oddziaływań wychowawczych w zakresie szeroko pojętej edukacji profilaktyki zdrowia oraz odpowiedzialności zdrowotnej w związku z  pandemią Covid-19,

       Zwrócenie uwagi na procedury w przypadku zagrożenia przemocą fizyczną w szkole, w celu zapewnienia poczucia bezpieczeństwa na terenie szkoły. 

       Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w szkole. Dążenie do wyeliminowania zachowań niepożądanych poprzez różnorodne działania profilaktyczne.

       Monitorowanie poziomu bezpieczeństwa w szkole wspierane przez zwiększenie czujności wszystkich pracowników szkoły na zachowania ryzykowne  ze strony uczniów. Monitorowanie sytuacji wychowawczej w klasie i szkole.  Uwzględnienie podczas zajęć z wychowawcą czasu dla uczniów i ich problemów.  

       Zintensyfikowanie działań dotyczących tematyki bezpiecznego korzystania z Internetu, ponoszenia konsekwencji i odpowiedzialności za wpisy  zamieszczane na portalach społecznościowych. Tematyka ta jest uznana jako priorytetowa. Szczególne zwracanie uwagi na problemy związane z  cyberprzemocą, hejtem w sieci, plotkarstwem - w świecie rzeczywistym i online. Podejmowanie tematów bezpiecznego poruszania się w Internecie. 

       Zwracanie uwagi uczniów na systematyczność nauki, wzmacnianie postawy odpowiedzialności ucznia za własną naukę i edukację, promowanie wiedzy  jako wartości.

       Eksponowanie dobrych  i mocnych stron ucznia. Uświadamianie wartości życia człowieka. Wspieranie w sytuacjach trudnych, traumatycznych i suicydalnych. 

       Kształtowanie szacunku do życia i dbałości o fizyczne i psychiczne zdrowie człowieka jako wartości nadrzędnej. Pogłębianie wiedzy uczniów na temat  zdrowego trybu życia.  

       Objęcie szczególną pomocą i wsparciem uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz przewlekle chorych. 

       Prowadzenie intensywnych działań profilaktycznych - alkohol, narkotyki, dopalacze, papierosy - z uczniami z wykorzystaniem różnych, ciekawych  form. W miarę możliwości i pozyskanych środków zapraszanie do szkoły zewnętrznych specjalistów do przeprowadzenia tego typu zajęć jak i wykorzystanie edukacji rówieśniczej na godzinach wychowawczych w zakresie rozmów o profilaktyce.

       Przygotowanie uczniów do odpowiedniego życia w wolnym społeczeństwie, w duchu
zrozumienia, pokoju, tolerancji, równości płci oraz przyjaźni pomiędzy wszystkimi narodami,
grupami etnicznymi, narodowymi i religijnymi oraz osobami rdzennego pochodzenia

       Na bieżąco monitorować sytuację wychowawczą w klasie i szkole. Starać się na każdej godzinie wychowawczej poświęcić przysłowiowy kwadrans na  sprawy i problemy uczniów. 

       Praca w zakresie oddziaływań wychowawczych dotyczących postaw roszczeniowych uczniów, szacunku do nauczycieli oraz pracowników szkoły. 

       Dalsza praca nad kształtowaniem szacunku w stosunku do drugiego człowieka, uwrażliwienie na drugiego człowieka. Zwracanie uwagi na kulturę  języka w tym używanie wulgaryzmów. 

       Dalsza praca nad polepszeniem komunikacji wśród Grona Pedagogicznego, szczególnie aby nauczyciele uczący informowali wychowawcę klasy o  nieodpowiednim zachowaniu się ucznia na lekcji, informowali o wpisanych przez siebie uwagach. Współpraca pomiędzy nauczycielami uczącymi w  danej klasie, w celu wymiany informacji, spostrzeżeń na temat funkcjonowania konkretnych uczniów na różnych lekcjach. 

       Kształtowanie postaw proekologicznych.  

 

CELE GŁÓWNE: 

1.       Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w szkole. Dążenie do wyeliminowania zachowań niepożądanych poprzez nieustanne działania wychowawcze  i profilaktyczne. 

2.       Prowadzenie oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wychowawców i specjalistów mających na celu kształtowanie  osobowości i rozwoju emocjonalnego uczniów. Pobudzanie empatii i wrażliwości na drugiego człowieka oraz zdolności rozumienia potrzeb  innych.  

3.       Propagowanie zdrowego stylu życia.  

4.       Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów. Promowanie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów dostępnych w sieci. Profilaktyka  cyberprzemocy.  

5.       Zwiększanie świadomości uczniów dotyczącej szkodliwości środków psychoaktywnych i wszelkiego rodzaju używek. Przeciwdziałanie uzależnieniom. 

6.       Edukacja międzykulturowa, wychowanie w duchu tolerancji.  

7.       Zwiększenie świadomości uczniów dotyczących korzyści wynikających z korzystania z pomocy pedagogiczno-psychologicznej. Kształtowanie  umiejętności prawidłowej komunikacji interpersonalnej po trudnym czasie edukacji zdalnej. 

8.       Kontynuowanie działań wzmacniających proces włączania i integracji uczniów o specjalnych potrzebach w szkole. 

9.       Kontynuowanie działań w zakresie doradztwa zawodowego.  

10.    Kształtowanie postaw uczniów - wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.  

11.    Kształtowanie postaw patriotycznych młodzieży oraz szacunku do symboli narodowych, historii i dziedzictwa kulturowego Polski. 

12.    Podnoszenie sprawności fizycznej oraz promowanie zdrowego stylu życia i rozwijania zainteresowań.  

 

ZASOBY SZKOŁY

 

CZYNNIKI RYZYKA 

CZYNNIKI CHRONIĄCE

 

Zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły w zapewnienie bezpieczeństwa uczniom.

Zachowania ryzykowne występujące  wśród uczniów: 

W środowisku domowym uczniów: 

Zasoby szkoły dla oddziaływań  

wychowawczo - profilaktycznych: 

Współpraca ze środowiskiem:

niski poziom umiejętności  właściwej reakcji na zachowania  

agresywne i przemoc  

niski poziom świadomości  zdrowotnej,

niepowodzenia w nauce,  

zachowania agresywne,  

niska samoocena,  

brak kontroli emocji,  

nadpobudliwość psychoruchowa,
niedostateczna umiejętność  

rozwiązywania konfliktów na  

drodze dialogu.  

nieumiejętne korzystanie z  

nowoczesnych technologii  

przejawy cyberprzemocy wśród  uczniów i uczennic  

Przejawy fonoholizmu wśród  uczniów 

niewydolność wychowawcza, 
bezrobocie rodziców i niski status materialny,  

absencja rodziców lub opiekunów spowodowana  

pracą wyjazdową (za granicą) 
konflikty rodzinne i przemoc w  rodzinie,  

słaba więź z rodzicami, 

alkoholizm w rodzinie, 

zaniedbanie środowiskowe,  

złe wzorce rodziców (dostępność  alkoholu, papierosów)

 

realizacja zadań zespołu pomocy  psychologiczno - pedagogicznej, 

realizacja treści           wychowawczo profilaktycznych na zajęciach z  wychowawcą oraz podczas realizacji podstaw
 programowych przez  

 nauczycieli wszystkich przedmiotów   

zaangażowanie grona pedagogicznego  w pracę z uczniem  

atrakcyjna oferta zajęć pozalekcyjnych  dla uczniów  

wysoko wykwalifikowana kadra  nauczycielska stale podnosząca swoje  umiejętności

Gminna Komisja ds.  

   Rozwiązywania
   Problemów  

 Alkoholowych w Chmielnie,  

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w  Chmielnie  

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna  w Kartuzach,  

Władze Samorządowe,  

Rodzice młodzieży,  

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w  Kartuzach,  

Komisariat Policji w Chmielnie  

Komenda Powiatowa Policji w Kartuzach

Sąd  Rejonowy w Kartuzach, kuratorzy  zawodowi i społeczni  

Inne instytucje wspomagające pracę  Szkoły

 

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:  

Realizowanie treści wychowawczo- -profilaktycznych na zajęciach z wychowawcą oraz podczas realizowania podstaw programowych przez nauczycieli  wszystkich przedmiotów.  

W ramach godzin wychowawczych prowadzenie zajęć dotyczących skutecznego uczenia się.  

W ramach godzin wychowawczych prowadzenie zajęć kształtujących postawy i wartości.  

Podejmowanie oddziaływań wychowawczych przez wszystkich pracowników szkoły mających na celu wzmacnianie edukacji międzykulturowej oraz  wychowania w duchu tolerancji.  

Prowadzenie zajęć warsztatowych jako ciekawej formy pracy wychowawczej z młodzieżą.  

Wystrój szkoły – hasła, plakaty.  

Organizowanie rajdów, wycieczek integracyjnych.  

Organizowanie spotkań z rodzicami. Szkolenia rodziców.

Szkolenia nauczycieli w ramach WDN.  

Uczestniczenie w działaniach wolontariatu.  

Udział w ogólnopolskich akcjach charytatywnych.  

Realizacja wychowania do życia w rodzinie.  

Realizacja doradztwa zawodowego.  

Wspieranie działań młodzieży w organizacjach.  

Organizowanie form efektywnego spędzania czasu wolnego przez młodzież. Koła zainteresowań.  

Wspieranie uczniów zdolnych. Konkursy szkolne i pozaszkolne.  

Wspieranie uczniów przejawiających trudności w nauce oraz w zachowaniu. Prowadzenie działań mających na celu wzmacnianie procesu włączania i  integracji uczniów o specjalnych potrzebach.  

Realizacja działań zgodnie z Harmonogramem Uroczystości Szkolnych.  

Uczestnictwo w działaniach promujących zdrowy styl życia, podejmujących tematykę profilaktyki uzależnień.  

Kształtowanie postaw proekologicznych.  

Podejmowanie działań propagujących postawy patriotyzmu (wycieczki, lekcje muzealne, akcje środowiskowe).  

Rozwijanie kompetencji kluczowych przez wszystkich nauczycieli:  

Kompetencje informatyczne : prowadzenie zajęć w oparciu o najnowocześniejsze dostępne źródła informacji i przy pomocy środków audiowizualnych. 

Porozumiewanie się w języku ojczystym: kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się uczniów, dbanie o poprawność językową uczniów  

MONITORING 

Sprawozdania wychowawców klas - semestralne i roczne.  

Sprawozdania semestralne i roczne pedagoga/psychologa szkolnego.  

Analiza sytuacji wychowawczej szkoły (semestralna i końcoworoczna).  

Monitoring bezpieczeństwa w Szkole. 

   Raporty z realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych.  

Obserwacja współuczestnicząca, rozmowy z uczniami.  

Zapisy w dziennikach lekcyjnych (tematy lekcji, ważne wydarzenia w życiu klasy).  

Uwzględnienie Programu w planach wychowawczych dla poszczególnych klas.  

Księga Protokołów Rady Pedagogicznej.  

EWALUACJA 

Opinie wychowawców uzyskanych w wywiadach z wychowawcami

Ankiety dla uczniów.  

Analiza dokumentacji szkoły.  

Analizy sytuacji dydaktyczno-wychowawczej: semestralne i roczne.  

Wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach Rad Pedagogicznych.  

Opinie nadzoru pedagogicznego przekazywane ustnie i pisemnie.  

Opinie społeczności szkolnej (rodzice, uczniowie, nauczyciele).  

Raporty z realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych.  

Raport z ewaluacji wewnętrznej.  

SPODZIEWANE EFEKTY 

Podniesienie poziomu świadomości odpowiedzialności za siebie i innych w życiu 

Wzrost poczucia bezpieczeństwa ucznia w szkole.  

Wzrost poziomu kultury osobistej uczniów.  

Zwiększenie świadomości uczniów na temat znaczenia wartości w życiu człowieka.  

Nastawienie uczniów do wiedzy jako wartości. 

Wzrost poczucia odpowiedzialności za własną naukę i przyszłość zawodową.  

Przyjmowanie przez ucznia odpowiednich postaw życzliwości i szacunku wobec innych ludzi.  

Przyjmowanie przez ucznia postaw szacunku i tolerancji wobec odmienności kulturowej innych  osób, internalizacja wartości europejskich. 

Zaangażowanie społeczności szkolnej w działania i inicjatywy szkolne.  

Przyjazny klimat szkoły.  

Rozszerzenie zainteresowań uczniów.  

Zaangażowanie młodzieży w działalność sportową, rekreacyjną i turystyczną.  

Podniesienie poziomu świadomości uczniów na temat zagrożeń społecznych.  

(uzależnienia, przemoc, agresja) oraz skutków zachowań ryzykownych.  

Wzrost umiejętności właściwego reagowania na zachowania agresywne i przemoc - w świecie rzeczywistym i wirtualnym . 

 Wzrost umiejętności kontroli własnych zachowań.  

Umiejętność rozwiązywania konfliktów z szacunkiem dla drugiego człowieka.  

Wiedza na temat zasad świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa.  

Zdrowy styl życia i efektywne spędzanie czasu wolnego.  

Zwiększenie aktywności uczniów i rodziców w życiu Szkoły.  

Wzrost umiejętności podejmowania trafnych decyzji dotyczących przyszłości zawodowej.  

Wiedza na temat praw człowieka i podstawowych wolności.  

Dobra współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami środowiskowymi.