SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII DLA KLASY II SZKOŁY PODSTAWOWEJ
według podręcznika „Odkrywam królestwo Boże”
zgodnego z programem nauczania „Zaproszeni na ucztę z Jezusem” nr AZ-1-01/18.
Sposoby oceniania:
Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.
Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:
Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
Zainteresowanie przedmiotem.
Stosunek do przedmiotu.
Pilność i systematyczność.
Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
Postawa.
Na ocenę z religii nie ma wpływu udział w praktykach religijnych (np. uczestnictwo we Mszy świętej).
Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny,
dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.
Ocenianie ma na celu:
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
motywowanie ucznia do dalszej pracy
pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju
systematyczne informowanie rodziców (prawnych opiekunów) o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia
umożliwienie nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej
Ocenie podlegają:
wiadomości i umiejętności związane z realizowanym programem
wiadomości i umiejętności związane z Rokiem Liturgicznym
znajomość modlitw
przygotowanie do katechezy
zadania domowe
zadania dodatkowe
praca na katechezie
Oceny wyrażone w stopniach dzielą się na:
cząstkowe, określające poziom wiadomości i umiejętności ucznia ze zrealizowanej części programu
okresowe i roczne, określające ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany rok szkolny.
Uczeń jest oceniany za:
Wypowiedzi ustne
Prace pisemne
Prace domowe
Pracę na katechezie
Przygotowanie do katechezy –uczeń powinien mieć zeszyt ćwiczeń i potrzebne przybory szkolne.
Prace dodatkowe dla chętnych
Oceny cząstkowe:
celujący (6)
bardzo bobry (5)
dobry (4)
dostateczny (3)
dopuszczający (2)
niedostateczny (1)
OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA
W procesie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań (ocenę wyższą otrzymać może uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym). Oceniamy wiedzę i umiejętności ucznia oraz przejawy ich zastosowania w życiu codziennym, przede wszystkim w szkole. Gdy uczeń ubiega się o ocenę celującą, bierzemy pod uwagę również jego zaangażowanie religijno-społeczne poza szkołą.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą,
odmawia wszelkiej współpracy,
ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne:
w zakresie wiadomości i umiejętności opanował treści najłatwiejsze, najczęściej stosowane, stanowiące podstawę do dalszej edukacji,
wykazuje choćby minimalne zainteresowanie przedmiotem i gotowość współpracy z nauczycielem i w grupie.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe:
opanował treści najbardziej przystępne, najprostsze, najbardziej uniwersalne, niezbędne na danym etapie kształcenia i na wyższych etapach,
uczestniczy w rozwiązywaniu problemów oraz umiejętnie słucha innych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające:
opanował treści umiarkowanie przystępne oraz bardziej złożone,
ukierunkowany jest na poszukiwanie prawdy i dobra oraz szanuje poglądy innych,
aktywnie realizuje zadania wykonywane w grupie.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające:
opanował treści obejmujące elementy trudne do opanowania, złożone i nietypowe,
wykazuje własną inicjatywę w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności
wszechstronnie dba o rozwój swojej osobowości i podejmuje zadania apostolskie.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
posiadł wiedzę i umiejętności z przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania klasy II, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także najtrudniejsze zadania,
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach kwalifikując się do finałów na szczeblu powiatowym, regionalnym, wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA
Semestr I
Dział:
I. Jezus moim przyjacielem
Ocena dopuszczająca
opowiada o wakacyjnych przeżyciach,
podaje zasady współpracy obowiązujące w klasie,
mówi z pamięci „Ojcze nasz”,
opowiada przypowieść o natrętnym przyjacielu,
podaje przykłady zgodnej i wspólnej modlitwy,
podaje, że Duch Święty jest Trzecią Osobą Boską,
uzasadnia, że na modlitwie możemy prosić tylko o dobro,
wymienia osoby, z którymi może się modlić.
Ocena dostateczna
wymienia najważniejsze cechy przyjaźni,
wymienia cechy przyjaźni z Jezusem,
podaje prawdę, że Jezus pragnie przychodzić z pomocą potrzebującym,
podaje przykłady powierzania Jezusowi trosk i problemów,
uzasadnia konieczność otwartości serca na spotkanie z Jezusem.
wskazuje, że Duch Święty jest darem Jezusa,
Ocena dobra
wyjaśnia, dlaczego warto prosić Pana Boga,
podaje prawdę, że Jezus dał nam Ducha Świętego, który pomaga nam się modlić,
wymienia, o co prosimy Boga w modlitwie „Ojcze nasz”,
uzasadnia, że modlitwa może być ufną i szczerą rozmową z Bogiem Ojcem,
podaje najważniejsze cechy modlitwy Jezusa (zjednoczenie z Ojcem, ufna rozmowa).
Ocena bardzo dobra
podaje warunki skuteczności modlitwy (zgodność z wolą Boga, dobro człowieka),
wyjaśnia, że podczas wspólnej modlitwy obecny jest Duch Święty.
Ocena celująca
wyjaśnia treść modlitwy na rozpoczęcie i zakończenie katechezy.
II. Jezus naucza o królestwie
Ocena dopuszczająca
opowiada przypowieść o domu na skale i piasku,
wymienia osoby, które mogą mu pomoc w podejmowaniu roztropnych decyzji.
podaje przykłady talentów w swoim życiu,
opowiada przypowieść o skarbie,
wyjaśnia, że to Pan Bóg pomaga być dobrym,
opowiada przypowieść o ziarnku gorczycy.
Ocena dostateczna
uzasadnia, że warto żyć i bawić się roztropnie,
opowiada przypowieść o talentach,
wyjaśnia, że talenty są po to, by dzięki nim czynić dobro,
podaje przykłady możliwości rozwoju swoich umiejętności,
wyjaśnia, co jest skarbem dla chrześcijanina,
podaje przykłady właściwych wyborów dokonywanych przez dzieci, oraz czynionego przez siebie dobra, z którego mogą korzystać inni.
Ocena dobra
wyjaśnia, że królestwo Jezusa rządzi się Bożymi prawami,
podaje przykłady budowania królestwa Jezusa w swoim środowisku.
wyjaśnia, że Ewangelia opisuje życie i nauczanie Jezusa,
wyjaśnia, dlaczego Pan Jezus mówił w przypowieściach o królestwie Bożym,
wyjaśnia, czym jest przypowieść,
uzasadnia, że Pan Jezus mówi również do ludzi współczesnych przez słowa Ewangelii.
Ocena bardzo dobra
wyjaśnia, na czym polegało głoszenie Ewangelii przez Jezusa.
uzasadnia, dlaczego należy dokonywać wyborów tego, co najważniejsze,
wyjaśnia, dlaczego należy uczyć się, jak rozróżniać, co jest cenne, a co mało wartościowe.
Ocena celująca
przedstawia i uzasadnia prawdę, że im więcej dobra na świecie, tym bardziej widoczne jest Boże królestwo.
III. Jezus objawia swoją moc
Ocena dopuszczająca
podaje przykłady cudów Jezusa,
uzasadnia, że Jezus czyni cuda również dzisiaj, szczególnie w sercach ludzi.
opowiada perykopę o uciszeniu burzy oraz o wskrzeszeniu córki Jaira,
podaje przykłady niesienia pomocy cierpiącemu i potrzebującemu,
podaje przykłady, jak należy pomagać niepełnosprawnym dzieciom,
opowiada o uzdrowieniu niewidomego,
podaje przykłady trudności, z jakimi spotykają się niewidomi,
opowiada o rozmnożeniu chleba,
podaje przykłady dzielenia się pokarmem z potrzebującymi.
mówi z pamięci „Akt wiary”.
Ocena dostateczna
wyjaśnia, co to jest cud,
uzasadnia, że cuda Jezusa są przykładem troski Boga o ludzi,
przedstawia prawdę, że czyniąc cuda, Pan Jezus ukazywał, że jest Synem Bożym i ma władzę nad życiem oraz siłami przyrody,
podaje przykłady, kiedy rodzice proszą Boga o pomoc dla dzieci.
opowiada o uzdrowieniu głuchoniemego chłopca,
opowiada o cudownym połowie ryb,
podaje przykłady, jak Jezus pomaga ludziom współcześnie,
uzasadnia, że Jezus troszczy się o pokarm dla głodnych,
opowiada o Jezusie kroczącym po jeziorze,
uzasadnia moc wiary w Jezusa,
podaje przykłady, czego się boją dzieci.
Ocena dobra
opowiada o publicznej działalności Jezusa,
uzasadnia potrzebę zaufania Bogu w trudnych sytuacjach, na które nie mamy wpływu,
wyjaśnia, co to jest wskrzeszenie,
uzasadnia, że warto prosić Jezusa o pomoc, mimo że inni do tego zniechęcają.
uzasadnia, że uzdrowienie chłopca jest przejawem miłości Boga,
uzasadnia, że Jezus pragnie pomagać ludziom, dając obfitość darów,
uzasadnia potrzebę planowania ilości zakupów,
wymienia różne formy pomocy głodującym,
rozróżnia wartość podstawowych posiłków i ulubionych łakoci,
uzasadnia siłę modlitwy w chwilach lęku.
Ocena bardzo dobra
charakteryzuje postawy apostołów podczas burzy i po jej uciszeniu,
charakteryzuje postawę rodziców proszących Jezusa o pomoc,
charakteryzuje reakcje ludzi na uzdrowienie niewidomego,
wyjaśnia, dlaczego Piotr zaczął tonąć,
formułuje własne akty strzeliste.
Ocena celująca
wyjaśnia zasady pomagania osobom niewidomym,
wyjaśnia, że w dobru otrzymywanym od innych można odczytywać dobroć Jezusa.
IV. Jezus przychodzi zbawić świat
Ocena dopuszczająca
opowiada o zapowiedzi spełnienia obietnicy Boga w Jezusie Chrystusie przekazanej przez proroków,
podaje prawdę, że Zbawiciel urodzi się w Betlejem,
opowiada o zwiastowaniu Maryi,
wyjaśnia pojęcie: anioł,
wyjaśnia, że Jezus jest Zbawicielem obiecanym przez Boga i zapowiadanym przez proroków,
rozróżnia przedmioty związane z kultem religijnym od rzeczy użytku codziennego,
opowiada o narodzeniu Jezusa,
wymienia zwyczaje świąteczne,
podaje przykłady rodzinnego świętowania Bożego Narodzenia,
opowiada o pokłonie mędrców,
wymienia dary złożone przez mędrców oraz zwyczaje związane z uroczystością Objawienia Pańskiego,
wyjaśnia, że gołębica jest symbolem Ducha Świętego,
wyjaśnia znaczenie słów: „To jest mój Syn umiłowany”.
Ocena dostateczna
opowiada o grzechu pierwszych ludzi,
wyjaśnia prostymi słowami, czym jest grzech i obietnica zbawienia,
uzasadnia, że czynienie dobra to posłuszeństwo wobec Boga,
wyjaśnia, dlaczego ważne jest, by uczyć się odróżniać dobro od zła.
wyjaśnia, kim jest prorok,
wyjaśnia symbolikę roratki.
podaje przykłady duchowego przygotowania na święta Bożego Narodzenia,
wyjaśnia pojęcie zbawienie,
uzasadnia, że w święta Bożego Narodzenia najważniejszy jest Jezus – Syn Boży,
wyjaśnia, kim są poganie,
podaje przykłady, kto współcześnie głosi Dobrą Nowinę o Jezusie.
opowiada o chrzcie Jezusa,
uzasadnia, że podczas chrztu każdy staje się umiłowanym dzieckiem Boga.
Ocena dobra
wyjaśnia, kim jest szatan,
wymienia konsekwencje grzechu Adama i Ewy dla wszystkich ludzi.
podaje przykłady, jak być prorokiem we własnym środowisku.
uzasadnia, że Jezus jest Bogiem i człowiekiem,
wyjaśnia znaczenie imienia Jezus,
opowiada o roli Józefa, którego Bóg wybrał na opiekuna Zbawiciela, wyjaśnia, że w przyjściu Jezusa na świat najpełniej ujawniła się miłość Boga do człowieka,
wyjaśnia nazwę „uroczystość Objawienia Pańskiego”,
opowiada o poświęceniu kredy i kadzidła w kościele.
Ocena bardzo dobra
opowiada o roli biblijnych proroków,
wyjaśnia proroctwo Micheasza,
wyjaśnia rolę Maryi w zbawieniu człowieka,
wymienia wydarzenia ukazujące, że Pan Jezus przyszedł zbawić świat,
wyjaśnia znaczenie darów złożonych przez mędrców,
podaje przykłady, jak może rozwijać dar Bożego dziecięctwa.
Ocena celująca
wskazuje elementy liturgii świątecznej jako uobecnienie biblijnych wydarzeń,.
opowiada, jak udziela się chrztu, i wskazuje elementy wspólne z chrztem Jezusa.
Semestr II
V. Jezus uczy, jak być dobrym
Ocena dopuszczająca
opowiada przypowieści: o dwóch synach i pracy w winnicy, o faryzeuszu i celniku,
podaje przykłady postaw na wzór dwóch synów,
opowiada o spotkaniu Zacheusza z Jezusem,
wskazuje, na czym polegała przemiana Zacheusza,
podaje przykłady prawdomówności i uczciwości w swoim życiu,
uzasadnia potrzebę zadośćuczynienia za popełnione zło,
opowiada o pielgrzymowaniu 12-letniego Jezusa do świątyni,
opowiada o uzdrowieniu dziesięciu trędowatych,
wyjaśnia znaczenie słowa „dziękuję”,
mówi z pamięci „Akt miłości”
Ocena dostateczna
uzasadnia konieczność dokonywania wyborów w życiu,
wskazuje, jak należy troszczyć się o dobro wspólne,
wyjaśnia, czym jest pokora,
wyjaśnia, czym jest sumienie i jakie jest jego znaczenie,
uzasadnia potrzebę troski o własne sumienie.
wymienia swoje obowiązki w różnych środowiskach życia,
wyjaśnia, na czym mogło polegać „bycie poddanym” Jezusa wobec Maryi i Jozefa,
wymienia cnoty, które pomagają wypełniać obowiązki.
podaje przykłady niesienia pomocy cierpiącemu,
podaje przykłady, kiedy może i powinien okazywać wdzięczność,
omawia sytuacje, gdy sam otrzymał wyrazy wdzięczności.
Ocena dobra
wyjaśnia pojęcie wolności,
wyjaśnia, że przez rodziców i opiekunów Bóg przekazuje nam swoją wolę,
uzasadnia, że każdy ma obowiązki według wieku,
wyjaśnia, na czym polega prawdomówność i uczciwość,
wyjaśnia, dlaczego jeden z uzdrowionych okazał wdzięczność Jezusowi,
uzasadnia potrzebę wdzięczności wobec innych.
Ocena bardzo dobra
wyjaśnia, na czym polega rachunek sumienia,
uzasadnia, dlaczego nie powinno się oceniać innych,
wyjaśnia, czym jest duchowa przemiana,
wyjaśnia słowa Jezusa „powinienem być w tym, co należy do mego Ojca”,
uzasadnia, że wdzięczność jest wyrazem miłości do Boga za Jego dobroć.
Ocena celująca
podaje przykłady (sposoby) kształtowania sumienia.
uzasadnia, dlaczego warto wzorować się na Jezusie w wypełnianiu swoich obowiązków.
VI. Jezus uczy, jak kochać
Ocena dopuszczająca
podaje przykłady konsekwencji nieprzestrzegania przykazań w życiu codziennym,
wskazuje, że przestrzeganie Bożych praw obowiązuje w świecie realnym i wirtualnym,
podaje przykłady przestrzegania poszczególnych przykazań,
mówi z pamięci przykazanie miłości,
wymienia osoby, którym okazuje miłość,
opowiada historię Samarytanina,
podaje przykłady, kiedy prosi o pomoc,
wyjaśnia znaczenie słów: przepraszam i przebaczam,
podaje przykłady sytuacji, w których przebaczył i otrzymał przebaczenie,
mówi z pamięci „Akt żalu”.
wymienia wybrane dary Ducha Świętego,
wymienia swoje umiejętności, którymi może służyć innym,
uzasadnia potrzebę modlitwy o dary Ducha Świętego.
Ocena dostateczna
opowiada o rozmowie bogatego młodzieńca z Jezusem,
wyjaśnia, dlaczego zachowywanie przykazań jest wyrazem troski o dobro wspólne,
mówi z pamięci przykazania Boże.
wyjaśnia, że przykazania są drogowskazami w życiu,
prezentuje właściwą postawę wobec własnego ciała.
podaje przykłady miłości Jezusa do ludzi,
podaje przykłady osób, które dobrze postępują ze względu na Jezusa,
wyjaśnia, na czym polega obowiązek miłości bliźniego,
wyjaśnia, że miłość bliźniego dotyczy każdego człowieka,
opowiada przypowieść o nielitościwym słudze,
wyjaśnia znaczenie przebaczenia w życiu,
odróżnia mądrość, męstwo i radę od wiedzy, zwykłej odwagi i pouczania innych.
Ocena dobra
wyjaśnia, że przykazania uczą szacunku wobec Boga i wskazują, jak oddawać Mu cześć,
wyjaśnia, że zachowywanie przykazań jest wyrazem miłości wobec Jezusa i troski o samych siebie,
uzasadnia, że człowiek, odrzucając przykazania, czyni nieszczęśliwym siebie i innych,
uzasadnia, że ten, kto wierzy, powinien dobrze postępować.
wskazuje, że szacunek wobec innych obowiązuje w świecie realnym i wirtualnym.
Ocena bardzo dobra
uzasadnia szkodliwość hejtu,
uzasadnia, że przestrzeganie przykazań prowadzi do życia wiecznego,
podaje, kto może przystąpić do spowiedzi,
wyjaśnia, na czym polegają wybrane dary Ducha Świętego,
uzasadnia, że potrzebuje darów Ducha Świętego, by być lepszym i lepiej pomagać innym.
Ocena celująca
wyjaśnia, że w sakramencie pokuty Jezus przebacza grzechy i daje pomoc do poprawy.
podaje przykłady owoców daru mądrości, męstwa, rady.
VII. Jezus żyje w Kościele
Ocena dopuszczająca
opowiada o powołaniu apostołów,
wyjaśnia, że następcami apostołów są biskupi i kapłani,
podaje, kto jest następcą św. Piotra,
wyjaśnia, co to jest łaska Boża,
opowiada o zasadach budowania wieży na podstawie tekstu biblijnego,
wymienia siedem sakramentów,
rozróżnia podczas liturgii słowa pierwsze oraz drugie czytanie i Ewangelię,
wymienia gesty i postawy wykonywane podczas liturgii,
wyjaśnia, jak należy się ubrać na Mszę Świętą,
opowiada biblijną historię datku ubogiej wdowy,
wymienia, kto i za co jest odpowiedzialny we wspólnocie parafialnej,
opowiada o zesłaniu Ducha Świętego,
wymienia znaki i dary Ducha Świętego,
podaje przykłady, z kim może rozmawiać o Jezusie.
Ocena dostateczna
wyjaśnia pojęcie: apostoł ,
uzasadnia, że w Kościele jest realizowana misja Chrystusa ,
uzasadnia konieczność łaski Bożej do zbawienia,
podaje przykłady sposobów troski o życie w stanie łaski oraz osoby, które pomagają żyć w stanie łaski.
wskazuje, w jaki sposób Bóg jest obecny w sakramentach,
podaje prawdę, że Jezus jest obecny w liturgii Mszy Świętej przez swoje słowo, zgromadzony lud i w osobie kapłana,
opowiada przypowieść o uczcie królewskiej,
podaje prawdę, że Jezus jest obecny w liturgii Mszy Świętej pod postaciami eucharystycznymi,
wymienia przykazania kościelne,
podaje przykłady, jak należy troszczyć się o dobro parafialne,
opowiada o darach Ducha Świętego udzielanych wspólnocie Kościoła,
pamięta nazwę „uroczystość Zesłania Ducha Świętego”.
opowiada, na czym polega sens pracy misjonarza,
podaje przykłady, w jaki sposób dziecko może wspierać misjonarza.
Ocena dobra
wyjaśnia, że Chrystus założył swoje królestwo na ziemi, które trwa obecnie w Kościele,
przedstawia osobę Piotra jako Głowę Kościoła,
podaje przykłady udziału dzieci w misji Kościoła.
wyjaśnia, że łaskę uświęcającą otrzymujemy przez chrzest,
wyjaśnia, co pozbawia nas łaski uświęcającej,
uzasadnia, dlaczego mamy obowiązek uczestnictwa w niedzielnej Mszy Świętej,
wymienia przejawy działania Ducha Świętego w Kościele.
Ocena bardzo dobra
uzasadnia, że dar łaski jest spełnieniem obietnicy obecności Jezusa,
wyjaśnia, że fundamentem budowania życia jest chrzest i otrzymana łaska Boża,
krótko omawia, kto i jakie sakramenty przyjmuje.
wyjaśnia, jak brać czynny udział w liturgii słowa.
porównuje udział we Mszy Świętej do uczty królewskiej,
omawia praktyczną realizację wybranych przykazań kościelnych.
wyjaśnia znaki Ducha Świętego.
Ocena celująca
podaje, jakie należy spełnić warunki, by przyjąć poszczególne sakramenty,
wyjaśnia znaczenie przykazań kościelnych,
wyjaśnia, że zesłanie Ducha Świętego jest początkiem działalności Kościoła.
SEMESTR I i II
VIII. Jezus zbawia
Ocena dopuszczająca
opowiada o cudzie w Kanie Galilejskiej,
podaje przykłady świętych, którzy poprzedzili nas w drodze do nieba,
opowiada o pracy nauczyciela,
podaje przykłady, za co może być wdzięczny nauczycielom i pracownikom szkoły,
wyjaśnia, że Bóg podarował nam Ojczyznę,
wymienia symbole narodowe i wyjaśnia ich znaczenie,
wyjaśnia, że Jezus jest Królem świata i sprawiedliwym sędzią,
podaje, kiedy rozpoczyna się Wielki Post i jak długo trwa,
wymienia nazwy nabożeństw wielkopostnych,
mówi z pamięci modlitwy z nabożeństwa drogi krzyżowej,
opowiada o wjeździe Jezusa do Jerozolimy,
wymienia zwyczaje związane z Niedzielą Palmową i je omawia,
opowiada o wydarzeniach związanych ze zmartwychwstaniem Jezusa,
wyjaśnia znaczenie pokarmów ze święconki,
mówi z pamięci „Akt nadziei”.
podaje prawdę, że Jezus dał nam Maryję za Matkę,
wymienia sposoby oddawania czci Matce Bożej,
podaje przykłady sposobów okazywania wdzięczności rodzicom,
opowiada o spotkaniu dwóch matek – Elżbiety i Maryi,
wyjaśnia, że w Boże Ciało Pan Jezus wychodzi zobaczyć nasze życie i nasze domy.
Ocena dostateczna
opowiada o objawieniach Matki Bożej w La Salette,
wyjaśnia, jak modlić się na różańcu,
wyjaśnia, że Maryja zachęca nas do wypełniania poleceń Jezusa,
podaje prawdę, że Bóg chce dać nam miejsce w niebie,
wymienia, co pomaga w stawaniu się świętym.
wyjaśnia, że Jezus jako dziecko też się uczył i miał nauczycieli,
opowiada o raju, który Bóg przygotował dla pierwszych ludzi,
opowiada o powtórnym przyjściu Pana Jezusa,
na podstawie tekstu biblijnego wymienia sposoby pomocy potrzebującym,
wyjaśnia, że Jezus z miłości cierpiał za grzechy wszystkich ludzi,
wskazuje, w jaki sposób może wyrazić wdzięczność Jezusowi za Jego cierpienie,
podaje prawdę, że Jezus oddał swoje życie z miłości do ludzi,
uzasadnia zbawczy sens śmierci Jezusa,
wyjaśnia, że Bóg udziela ludziom przebaczenia za pośrednictwem Jezusa,
opowiada o objawieniach św. Faustyny.
opisuje obraz Matki Bożej Częstochowskiej,
wymienia i wyjaśnia wybrane wezwania litanii loretańskiej.
wspomina o Zachariaszu, który troszczył się o małego Jana,
wskazuje, jak należy się troszczyć o dobro rodzinne.
podaje prawdę, że Jezus jest obecny pod postaciami eucharystycznymi,
podaje przykłady czynnego uczestnictwa w procesji.
Ocena dobra
wymienia tajemnice radosne i bolesne różańca,
wyjaśnia, że zwracamy się do Jezusa za pośrednictwem Maryi,
wskazuje sytuacje, w których może się modlić tajemnicami radosnymi i bolesnymi.
charakteryzuje życie wybranych świętych,
uzasadnia, że bez nauczycieli uczniom trudno byłoby zdobywać wiedzę,
podaje przykłady, jak ludzie mogą przygotować się na powtórne przyjście Chrystusa,
opowiada o liturgii Środy Popielcowej,
wyjaśnia, co to jest nawrócenie,
wyjaśnia, dlaczego Jezus był witany jako Król,
podaje najważniejsze cechy modlitwy Jezusa (zjednoczenie z Ojcem, ufność),
wyjaśnia, na czym polega post i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, oraz podaje, kogo one obowiązują,
ukazuje związek pomiędzy obchodami świąt Zmartwychwstania Pańskiego a obecnością w nich Jezusa,
wyjaśnia znaczenie śpiewu „Alleluja”.
wyjaśnia, na czym polega królowanie Matki Bożej w Polsce,
uzasadnia, że rodzicom należy okazywać miłość i szacunek.
uzasadnia, dlaczego podczas procesji najważniejszy jest Najświętszy Sakrament,
opowiada o procesji Bożego Ciała.
Ocena bardzo dobra
uzasadnia, dlaczego mamy obowiązek uczciwej pracy (nauki) dla Ojczyzny,
interpretuje perykopę o sądzie ostatecznym,
wyjaśnia, na czym polega czujność w oczekiwaniu na koniec świata.
wyjaśnia, że Wielki Post jest czasem pracy nad sobą,
opowiada o wybranych wydarzeniach z drogi krzyżowej Jezusa,
omawia przebieg nabożeństwa drogi krzyżowej,
„Ojcze, przebacz im…”,
wyjaśnia znaki i symbole związane ze zmartwychwstaniem Jezusa,
wyjaśnia, na czym polega miłosierdzie,
opisuje obraz „Jezu, ufam Tobie”.
opowiada o uroczystości Matki Bożej Królowej Polski,
wyjaśnia, na czym polega macierzyństwo i ojcostwo.
Ocena celująca
podaje, że prawa zapisane są w dokumencie nazywanym Konstytucją,
uzasadnia, że przyjmując trudności, naśladujemy Pana Jezusa w niesieniu krzyża,
wyjaśnia słowa Jezusa,
opowiada o liturgii wielkanocnej (rezurekcja).
Wymagania dla uczniów z orzeczeniami i opiniami z PPP są dostosowane zgodnie za zaleceniami zawartymi w orzeczeniu lub opinii.
uczeń z opinią o numerze 1175/2022/2023:
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb ucznia. Wydłużanie czasu pracy, szczególnie podczas zada wymagających pisania. Złagodzenie kryteriów oceniania prac pisemnych pod kątem poprawności ortograficznej, zwracanie uwagi na stronę merytoryczną. Sprawdzanie, czy samodzielnie czytane polecenia zostały zrozumiane. Docenianie wkładu pracy i zaangażowanie w wykonywanie zadań.
SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII DLA KLASY VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
według podręcznika „Szczęśliwi, którzy odkrywają piękno”
zgodnego z programem nauczania nr AZ-2-02/20.
OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA
W procesie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań (ocenę wyższą otrzymać może uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym). Oceniamy wiedzę i umiejętności ucznia oraz przejawy ich zastosowania w życiu codziennym, przede wszystkim w szkole. Gdy uczeń ubiega się o ocenę celującą, bierzemy pod uwagę również jego zaangażowanie religijno-społeczne poza szkołą.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą,
odmawia wszelkiej współpracy,
ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne:
w zakresie wiadomości i umiejętności opanował treści najłatwiejsze, najczęściej stosowane, stanowiące podstawę do dalszej edukacji,
wykazuje choćby minimalne zainteresowanie przedmiotem i gotowość współpracy z nauczycielem i w grupie.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe:
opanował treści najbardziej przystępne, najprostsze, najbardziej uniwersalne, niezbędne na danym etapie kształcenia i na wyższych etapach,
uczestniczy w rozwiązywaniu problemów oraz umiejętnie słucha innych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające:
opanował treści umiarkowanie przystępne oraz bardziej złożone,
ukierunkowany jest na poszukiwanie prawdy i dobra oraz szanuje poglądy innych,
aktywnie realizuje zadania wykonywane w grupie.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające:
opanował treści obejmujące elementy trudne do opanowania, złożone i nietypowe,
wykazuje własną inicjatywę w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności
wszechstronnie dba o rozwój swojej osobowości i podejmuje zadania apostolskie.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
posiadł wiedzę i umiejętności z przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych i proponuje rozwiązania nietypowe,
osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach kwalifikując się do finałów na szczeblu powiatowym, regionalnym, wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
Przedmiot oceny:
1.Modlitwy pieśni
Ocena niedostateczna – brak jakiejkolwiek znajomości tekstu
Ocena dopuszczająca- fragmentaryczna znajomość tekstu
Ocena dostateczna- niezbyt dokładna znajomość tekstu
Ocena dobra- dobra znajomość tekstu, melodii
Ocena bardzo dobra- dokładna znajomość tekstu, melodii
Ocena celująca- dokładna znajomość tekstu, melodii, samodzielność i piękno wykonania
2. Ćwiczenia w podręczniku
Ocena niedostateczna
brak podręcznika
Ocena dopuszczająca
pismo niestaranne,
liczne luki w zapisach (do 70% tematów)
Ocena dostateczna
ćwiczenia czytelne,
braki w zadaniach (do 40% tematów)
Ocena dobra
zapis staranny,
luki w zapisach (sporadyczne do 5 tematów)
Ocena bardzo dobra
starannie prowadzony
wszystkie zadania
Ocena celująca
wykonane wszystkie zadania
staranne pismo
własne materiały
ilustracje itp.
3. Prace domowe
Ocena niedostateczna
praca nie na temat
brak rzeczowości w pracy
brak pracy
Ocena dopuszczająca
widać próby wykonania pracy
na temat
Ocena dostateczna
powiązane z tematem
niestaranne
Ocena dobra
wskazują na zrozumienie tematu
niezbyt twórcze
Ocena bardzo dobra
merytorycznie zgodne z omawianym na lekcji materiałem
staranne
czytelne
rzeczowe
Ocena celująca
staranne wykonanie
treści wskazujące na poszukiwania w różnych materiałach
dużo własnej inwencji, twórcze
4. Odpowiedzi ustne
Ocena niedostateczna
brak odpowiedzi lub odpowiedzi świadczące o braku
wiadomości rzeczowych
Ocena dopuszczająca
słabe wiązanie faktów i wiadomości
chaos myślowy i słowny
odpowiedź bełkotliwa, niewyraźna, pojedyncze wyrazy
dużo pytań pomocniczych
Ocena dostateczna
wybiórcza znajomość poznanych treści i pojęć
niestaranna
częste pytania naprowadzające
Ocena dobra
wyuczone na pamięć wiadomości
uczeń ma trudności w sformułowaniu myśli własnymi słowami
potrzebna pomoc nauczyciela
Ocena bardzo dobra
wiadomości z podręcznika prezentowane w sposób wskazujący na ich rozumienie,
informacje przekazywane zrozumiałym językiem
odpowiedź pełna nie wymagająca pytań dodatkowych
Ocena celująca
wiadomości zawarte w podręczniku uzupełnione wiedzą spoza
programu
wypowiedź pełnymi zdaniami, bogaty język
używanie pojęć
5. Aktywność
Ocena niedostateczna
lekceważący stosunek do przedmiotu.
Ocena dopuszczająca
niechętny udział w lekcji
Ocena dostateczna
mało aktywny na lekcjach
Ocena dobra
stara się być przygotowany do lekcji chętnie w niej uczestniczy
Ocena bardzo dobra
uczeń zawsze przygotowany do lekcji
często zgłasza się do odpowiedzi
wypowiada się poprawnie
Ocena celująca
uczeń wyróżnia się aktywnością na lekcji
korzysta z materiałów zgromadzonych samodzielnie
6. Inscenizacje, gazetka szkolna, praca na rzecz Kościoła i inne
Ocena dobra
niezbyt chętnie wykonuje zadania poza lekcjami, ale nie unika ich
zupełnie
uczestniczy w rekolekcjach szkolnych
Ocena bardzo dobra
starannie wykonuje powierzone przez katechetę lub księdza
zadania
przejawia postawę apostolską
Ocena celująca
wiele razy pomaga w różnych pracach
pilnie i terminowo wykonuje powierzone zadania, dużo własnej
inicjatywy
aktywnie uczestniczy w życiu małych grup formacyjnych (ministranci,
oaza itp.)
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA
Semestr I
I. Odkrywam piękno
Ocena dopuszczająca
wyjaśnia, że wiara jest łaską – darem i zadaniem otrzymanym od Boga,
uzasadnia, że wiara jest zadaniem,
wymienia przymioty wiary.
wyjaśnia pojęcie: wiara,
wymienia główne prawdy wiary,
odróżnia troskę o piękno zewnętrzne od troski o piękno duchowe,
wskazuje na trudności w wierze i przedstawia sposoby ich przezwyciężania,
wyjaśnia pojęcie: opatrzność Boża,
wymienia przykłady Bożej interwencji w życiu konkretnego człowieka,
wskazuje, że Bóg posługuje się zdarzeniami i ludźmi, czuwając nad swoim stworzeniem.
Ocena dostateczna
wymienia cechy charakteryzujące wiarę,
omawia prawdę, że u podstaw wiary leży przyjęcie Bożej miłości i odpowiedź na nią,
przytacza biografie osób, którym wiedza pomogła w dotarciu do wiary,
wskazuje, co pogłębia wiarę w Boga, a co ją niszczy,
wyjaśnia treść przykazania miłości,
uzasadnia pierwszeństwo Boga w życiu człowieka,
wyjaśnia, że zabobon, bałwochwalstwo, wróżbiarstwo oraz magia są wynikiem fałszywego obrazu Boga,
uzasadnia, że bliska więź z Bogiem (duchowe piękno) czyni człowieka szczęśliwym,
charakteryzuje podobieństwa (różnice) w postawie wiary św. Piotra i własnej.
wskazuje na ciągłość działania Boga w dziejach świata i każdego człowieka.
Ocena dobra
odczytuje cechy i określenia wiary na podstawie tekstów biblijnych.
uzasadnia, że wiara nadaje sens codzienności i prowadzi do moralnego piękna,
uzasadnia potrzebę coraz lepszego poznawania treści wiary,
rozróżnia wiarę naturalną i religijną (nadprzyrodzoną).
wskazuje, co jest źródłem bałwochwalstwa i czarów,
wyjaśnia, na czym polega niebezpieczeństwo praktykowania magii i spirytyzmu,
wyjaśnia, na czym polega piękno duchowe człowieka wierzącego,
wyjaśnia symbolikę oka opatrzności.
Ocena bardzo dobra
cytuje z pamięci wybrane wersety biblijne określające wiarę,
wyjaśnia wybrane artykuły Składu Apostolskiego,
omawia prawdę, że Bóg w Trójcy Świętej czuwa nad światem,
uzasadnia, że człowiek najpełniej dostrzega Bożą opatrzność z perspektywy czasu.
Ocena celująca
przytacza argumenty wierzących w dyskusji ze współczesnym ateizmem,
uzasadnia, że podejmując duchową walkę, możemy z Jezusem pokonać wątpliwości wiary,
uzasadnia potrzebę ciągłego wyjaśniania rodzących się wątpliwości religijnych.
II. Pismo Święte w życiu chrześcijanina
Ocena dopuszczająca
wyjaśnia, czym jest Pismo Święte,
wyjaśnia, że czytając Biblię, spotyka się z Bogiem,
potrafi odszukać wskazany fragment biblijny,
podaje, w jakich językach napisano Biblię,
podaje definicję modlitwy,
przedstawia rodzaje i formy modlitwy,
podaje przykłady modlących się postaci biblijnych,
wskazuje, gdzie w świecie cyfrowym można znaleźć treści o tematyce religijnej.
Ocena dostateczna
wymienia księgi Starego i Nowego Testamentu,
wymienia sposoby Bożego objawienia (w słowie Bożym),
omawia budowę Pisma Świętego (księgi, rozdziały, wersety, wyjaśnienia pod tekstem),
podaje cechy wybranych gatunków literackich,
rozróżnia rodzaje i gatunki literackie w Biblii.
potrafi rozpoznać przekład Biblii zatwierdzony przez Kościół katolicki.
wymienia najważniejsze trudności w modlitwie,
przedstawia sposoby przezwyciężania trudności w modlitwie.
wyjaśnia pojęcie: psalm,
podaje przykłady, kiedy technika może służyć Bożej sprawie.
Ocena dobra
wyjaśnia pojęcie: kanon Pisma Świętego,
określa, czym jest Tradycja Kościoła,
przyporządkowuje gatunki literackie do wybranych fragmentów Pisma Świętego,
wymienia najbardziej znane jej tłumaczenia,
wyjaśnia, dlaczego tłumaczy się Biblię na języki narodowe,
formułuje modlitwy dziękczynienia, uwielbienia, przeproszenia i prośby w oparciu o teksty biblijne.
ukazuje związek wydarzeń biblijnych z życiem chrześcijanina.
Ocena bardzo dobra
przedstawia proces formowania się ksiąg biblijnych,
charakteryzuje związek między Pismem Świętym a Tradycją,
wskazuje wątki, tematy starotestamentalne obecne w literaturze pięknej.
Ocena celująca
uzasadnia konieczność określenia gatunków literackich dla właściwej interpretacji tekstów biblijnych.
omawia treść wybranych psalmów Dawida,
podaje przykłady apostolstwa na portalach społecznościowych.
III Historia zbawienia: królowie i prorocy
Ocena dopuszczająca
wymienia cechy Dawida, które podobały się Bogu,
opowiada o walce Dawida z Goliatem,
na podstawie tekstów biblijnych wskazuje osoby żyjące modlitwą,
omawia treść perykopy o Syryjczyku Naamanie,
wymienia najważniejsze przymioty Boga,
wyjaśnia pojęcie: miłosierdzie,
podaje prawdę, że Bóg pragnie nawrócenia grzeszników,
określa, czym jest proroctwo,
podaje, kim był i gdzie działał Jeremiasz,
opowiada historię Daniela i charakteryzuje jego postawę,
wyjaśnia, że zapowiadane przez Jeremiasza nowe przymierze wypełniło się w Jezusie Chrystusie,
definiuje pojęcie: „męczennik”,
opowiada dzieje biblijnego Hioba,
opowiada o okolicznościach śmierci starca Eleazara oraz siedmiu braci i ich matki.
Ocena dostateczna
prezentuje najważniejsze wydarzenia z życia króla Dawida,
wymienia wybrane fakty z życia Salomona i omawia przejawy jego mądrości,
potrafi właściwie oceniać czyny, nazywając zło złem, a dobro dobrem,
wyjaśnia pojęcie: prorok,
podaje prawdę, że Eliasz był prorokiem posłanym przez Boga,
ukazuje związek wydarzeń biblijnych z życiem chrześcijanina i prawdami wiary,
określa, że zazdrość jest jednym z grzechów głównych,
wymienia grzechy cudze.
uzasadnia konieczność przygotowania się na spotkanie z Jezusem w każdej Mszy Świętej,
wskazuje na trudności w wierze i przedstawia sposoby ich przezwyciężania,
przedstawia podstawowe wydarzenia historii zbawienia w Starym Testamencie w porządku chronologicznym: powstanie machabejskie, sytuacja Izraela przed narodzeniem Jezusa Chrystusa,
podaje przykłady właściwego zachowania chrześcijanina wobec zła i nieszczęść,
na podstawie tekstów biblijnych wskazuje osoby żyjące modlitwą.
podaje przykłady, w jaki sposób ze zła i cierpienia Bóg może wyprowadzić dobro,
opowiada historię życia Jana Chrzciciela, który nauczał na przełomie judaizmu i chrześcijaństwa.
Ocena dobra
przedstawia wydarzenia historii zbawienia w Starym Testamencie: pierwsi królowie,
definiuje mądrość i wymienia jej przejawy,
charakteryzuje misję proroków: Eliasza, Elizeusza, Jonasza, Jeremiasza,
podaje przykłady, kiedy należy sprzeciwić się większości,
wymienia wybrane cuda Elizeusza,
uzasadnia konieczność pokuty i nawrócenia.
uzasadnia, że proroctwa mesjańskie wypełniły się w Jezusie Chrystusie,
wyjaśnia, że Daniel z narażeniem życia wypełniał tradycje swego narodu
omawia przyczyny i przebieg powstania machabejskiego,
uzasadnia wartość męczeństwa za wiarę,
wskazuje, czego Hiob uczy nas swoim cierpieniem,
wyjaśnia znaczenie wytrwałej modlitwy w chorobie i cierpieniu,
podaje prawdę, że misją Jana Chrzciciela było przygotowanie ludzi na przyjście Mesjasza.
Ocena bardzo dobra
uzasadnia potrzebę Bożej pomocy w dokonywaniu mądrych wyborów,
wskazuje różnice między mądrością Bożą a ludzką,
podaje przykłady miłości Boga do człowieka w historii i współcześnie,
podaje przykłady proroctw mesjańskich,
interpretuje omawiane teksty prorockie,
podaje przykłady świadków wiary w konkretnych sytuacjach życiowych.
podaje przykłady, współczesnych chrześcijan prześladowanych za wiarę
uzasadnia, że cierpienie jest nieodłącznym elementem ludzkiego życia,
wskazuje na różnice i podobieństwa między judaizmem a chrześcijaństwem (wiara w Boga, etyka – przykazania Boże, Stary Testament jako słowo Boże, nadzieja na ostateczne nadejście królestwa Bożego).
Ocena celująca
potrafi wykazać różnice między patrzeniem ludzkim a Bożym patrzeniem na człowieka,
podaje przykłady zapominania o tradycjach religijnych i zaniedbywania ich przez współczesnych chrześcijan,
charakteryzuje dzieje Żydów pod okupacją grecką w II wieku przed Chr. oraz sytuację polityczną Izraela w czasie życia Chrystusa i w I wieku,
uzasadnia, że chrześcijaństwo ma swoje korzenie w judaizmie.
IV. Spotkanie z Jezusem Miłosiernym
Ocena dopuszczająca
wymienia siedem sakramentów świętych,
wyjaśnia, czym jest sakrament pokuty,
podaje przebieg sakramentu pokuty,
uzasadnia potrzebę regularnego przystępowania do sakramentu pokuty,
opowiada przypowieść o miłosiernym Samarytaninie,
wyjaśnia, czym jest sakrament namaszczenia chorych,
opisuje historie, w których ludzie doświadczają cierpienia,
podaje prawdę, że obraz Jezusa Miłosiernego powstał z polecenia Jezusa danego św. Faustynie.
Ocena dostateczna
wyjaśnia, co to są sakramenty oraz omawia ich cel i znaczenie w życiu chrześcijanina,
omawia podział sakramentów i sposób ich udzielania.
opisuje warunki dobrze przeżytego sakramentu pokuty i pojednania,
podaje skutki sakramentu w życiu indywidualnym i wspólnotowym,
omawia rolę sakramentu pokuty i pojednania w życiu moralnym chrześcijanina,
omawia znaczenie i skutki sakramentu namaszczenia chorych jako daru i pomocy w przeżywaniu cierpienia,
wylicza sytuacje, w których osoba przyjmuje sakrament namaszczenia chorych,
wymienia charakterystyczne elementy obrazu Jezusa Miłosiernego,
wymienia wartości nadające sens ludzkiemu życiu,
wymienia sposoby przeciwdziałania złu i cierpieniu,
wymienia instytucje wspierające osoby potrzebujące pomocy.
Ocena dobra
wymienia znaki towarzyszące poszczególnym sakramentom,
wyjaśnia, że przyjmowanie kolejnych sakramentów umacnia i pogłębia osobistą więź chrześcijanina z Chrystusem.
wyjaśnia pojęcie miłosierdzia Bożego, wiążąc je ze sprawiedliwością i powołując się na przypowieść o miłosiernym ojcu,
wyjaśnia, jaki związek zachodzi między sakramentem pokuty i pojednania a Eucharystią,
uzasadnia, że osoby chore potrzebują pomocy w sferze duchowej,
interpretuje podpis „Jezu, ufam Tobie”.
Ocena bardzo dobra
przytacza i interpretuje wybrane teksty biblijne, liturgiczne oraz nauczania Kościoła na temat sakramentu pokuty i pojednania,
omawia wybrane teksty biblijne, liturgiczne oraz nauczania Kościoła, odnoszące się do tego sakramentu,
wyjaśnia znaczenie wypłynięcia krwi i wody z boku Jezusa,
wyjaśnia symbolikę promieni na obrazie,
podaje przykłady właściwego zachowania chrześcijanina wobec zła i nieszczęść.
Ocena celująca
omawia tajemnicę cierpienia i chrześcijańskie podejście do choroby i śmierci,
uzasadnia obowiązek opieki nad chorymi i starszymi członkami rodziny,
wymienia sposoby pomocy potrzebującym (bezdomni, samotni, głodujący).
Semestr II
V. Kościół w Polsce
Ocena dopuszczająca
wykazuje podobieństwa i różnice między Kościołem rzymskokatolickim i prawosławnym,
przedstawia rolę zakonów w dziejach średniowiecznej Europy: franciszkanie i dominikanie,
opowiada przebieg życia św. Franciszka z Asyżu i Dominika Guzmana,
podaje nazwiska wierzących ludzi nauki ze średniowiecza (M. Kopernik, M. Trąba, S. Hozjusz, Z. Oleśnicki) i tych, którzy żyją współcześnie,
uzasadnia, że Polska była krajem tolerancji religijnej,
podaje przykłady nietolerancji religijnej,
ukazuje wartość tolerancji religijnej.
Ocena dostateczna
definiuje pojęcia: patriarcha, schizma, prawosławie, ikona, cerkiew,
definiuje pojęcia: zakon żebraczy, habit, kwesta,
ukazuje wartość rezygnacji z dóbr materialnych na rzecz wzrostu duchowego,
prezentuje osobę św. Tomasza z Akwinu,
ukazuje rolę Kościoła w nauce,
omawia ogólnie przyczyny zwołania i postanowienia Soboru Trydenckiego (reformacja i odpowiedź Kościoła),
wymienia wartości, którymi Kościoły reformacji ubogaciły chrześcijaństwo,
omawia podobieństwa i różnice między katolicyzmem, luteranizmem i i kalwinizmem.
opisuje przejawy tolerancji religijnej w Polsce na przestrzeni wieków,
wymienia przyczyny i skutki zawarcia unii w Brześciu w 1596 r.,
wymienia znanych świętych Cerkwi unickiej i przyczyny prześladowania Kościoła unickiego,
charakteryzuje działania na rzecz jedności Kościoła i tolerancji religijnej.
Ocena dobra
wymienia przyczyny i następstwa podziału na Kościół wschodni i zachodni,
podaje przykłady wpływu chrześcijaństwa na dzieje ludzkości,
wskazuje współczesne sposoby pozyskiwania dóbr nawiązujące do franciszkańskiego żebractwa,
uzasadnia religijny sens ubóstwa i żebractwa,
wymienia uniwersytety średniowiecznej Europy,
wyjaśnia, na czym polegał rozłam w Kościele zachodnim,
wymienia różne wyznania w szesnastowiecznej Polsce.
wyjaśnia, dlaczego Polskę w XVI–XVIII w. nazywano „azylem heretyków”.
przedstawia znaczenie unii brzeskiej.
Ocena bardzo dobra
charakteryzuje podobieństwa i różnice między Kościołem rzymskokatolickim a greckokatolickim,
charakteryzuje wkład ludzi wierzących w rozwój wiedzy,
omawia działanie reformatorów katolickich oraz założycieli nowych Kościołów reformacji.
Ocena celująca
charakteryzuje działania ekumeniczne Kościoła prawosławnego i katolickiego,
opisuje prześladowanie unitów na przestrzeni wieków.
VI. Przewodnicy w drodze do szczęścia
Ocena dopuszczająca
mówi z pamięci modlitwę do Michała Archanioła,
podaje i opisuje główne wydarzenia z życia św. Teresy od Dzieciątka Jezus,
opowiada o dzieciństwie i życiu dorosłym św. Wincentego a Paulo,
wymienia atrybuty świętego,
opowiada o życiu św. Jana Bosko,
wymienia chrześcijańskie elementy świętowania,
omawia, czym jest modlitwa,
podaje przykłady modlitwy ludzi znanych z historii i współczesnych,
wymienia najbardziej znane tytuły Maryi,
podaje przykłady kultu maryjnego.
Ocena dostateczna
podaje datę liturgicznego wspomnienia Świętych Archaniołów,
uzasadnia znaczenie modlitwy w codziennym życiu chrześcijanina,
definiuje pojęcia: świętość.
omawia działalność Kościoła w XVI i XVII w.,
podaje przykłady dzieł miłosierdzia w swoim środowisku,
wykazuje aktualność myśli (idei) św. Jana Bosko i opowiada o roli założonej przez niego wspólnoty,
wymienia organizacje zajmujące się w Polsce trudną młodzieżą,
podaje przykłady ludzi zaangażowanych w apostolstwo (także współczesnych),
w oparciu o wybrane teksty Starego i Nowego Testamentu charakteryzuje rolę Maryi w dziele zbawczym,
wymienia uroczystości, miesiące i święta maryjne.
Ocena dobra
uzasadnia, dlaczego w walce ze złem (z szatanem) potrzebna jest nam pomoc Michała Archanioła.
wymienia dzieła, którym patronuje św. Teresa od Dzieciątka Jezus,
omawia praktyki ascetyczne w Kościele.
wyjaśnia, w jaki sposób św. Wincenty przyczynił się do odnowy życia religijnego,
wyjaśnia, na czym polega system prewencyjny św. Jana Bosko,
uzasadnia, dlaczego młodzi ludzie potrzebują pomocy zarówno materialnej, jak i duchowej,
uzasadnia potrzebę wspólnego świętowania,
uzasadnia znaczenie modlitwy w codziennym życiu chrześcijanina,
uzasadnia, że Maryja prowadzi do odkrywania miłości Boga.
Ocena bardzo dobra
charakteryzuje rolę, jaką Bóg wyznaczył Michałowi Archaniołowi,
charakteryzuje „małą drogę” św. Teresy od Dzieciątka Jezus,
opowiada o misji Zgromadzenia Księży Misjonarzy oraz Sióstr Miłosierdzia,
interpretuje biblijny tekst dotyczący Maryi,
wyjaśnia dogmaty maryjne: Boże macierzyństwo, wieczyste dziewictwo, niepokalane poczęcie i wniebowzięcie.
Ocena celująca
układa plan świętowania rodzinnej uroczystości, uwzględniając jej chrześcijański charakter.
VII. Moje wartości
Ocena dopuszczająca
wymienia obowiązki wynikające z Bożych przykazań IV–X,
wymienia cechy charakteryzujące relacje przyjacielskie,
podaje przykłady dobrych relacji dorastających dzieci z rodzicami, i zachowań budujących wzajemne zaufanie,
wyjaśnia, czym jest miłość,
wymienia sposoby przeżywania miłości w rodzinie,
wymienia dobre nawyki w zakresie ochrony życia i zdrowia,
podaje argumenty za urodzeniem dziecka, biorąc pod uwagę matkę i ojca,
uzasadnia, na czym polega odpowiedzialność za przekazywanie życia,
definiuje pojęcia: eutanazja, kara śmierci,
wymienia sposoby przeciwdziałania złu i cierpieniu,
wyjaśnia, co to jest hospicjum i omawia cele jego działalności,
wymienia powody, dla których ludzie chcą się poddać eutanazji oraz sposoby udzielania pomocy osobie chorej i umierającej,
wyjaśnia pojęcia: czyste serce, pożądliwość,
omawia prawdę, że człowiek przeżywa swoje życie i wyraża się jako mężczyzna lub kobieta,
definiuje pojęcia: tolerancja, akceptacja, miłość chrześcijańska.
Ocena dostateczna
opisuje podstawowe pojęcia etyczne: prawo Boże, wartości,
przekonuje, że przykazania służą ochronie wartości,
opisuje zadania wynikające z przykazań Bożych oraz negatywne skutki wykroczeń przeciw nim,
wyjaśnia, na czym polega cześć i właściwa postawa wobec rodziców, opiekunów i przełożonych,
wskazuje teksty biblijne mówiące o wartości i świętości ludzkiego życia,
wyjaśnia, na czym polegają zagrożenia dla życia w poszczególnych jego etapach i wymiarach,
uzasadnia niepowtarzalną wartość życia ludzkiego i jego świętość .
uzasadnia zło aborcji i wymienia jej skutki,
podaje przykłady właściwego zachowania chrześcijanina wobec zła i nieszczęść,
przedstawia nauczanie Kościoła na temat kary śmierci,
wyjaśnia katolickie spojrzenie na śmierć człowieka,
podaje przykłady, w jaki sposób ze zła i cierpienia Bóg może wyprowadzić dobro,
wyjaśnia, że samobójstwo nie jest rozwiązaniem problemu,
charakteryzuje przemiany w okresie dojrzewania,
wskazuje sposoby troski o czystość w wieku dojrzewania,
podaje przykłady zwyciężania zła dobrem w codziennym życiu,
przedstawia stanowisko Kościoła katolickiego na temat homoseksualizmu.
Ocena dobra
uzasadnia wartość przestrzegania przykazań Bożych,
charakteryzuje wykroczenia przeciw przykazaniom IV–X i ich konsekwencje,
formułuje prawa i obowiązki rodziców wobec dzieci oraz dzieci wobec rodziców,
uzasadnia, dlaczego warto słuchać rodziców,
podaje argumenty za prawdą, że tylko Bóg może decydować o życiu i śmierci człowieka.
uzasadnia potrzebę ochrony życia od poczęcia do naturalnej śmierci,
omawia tajemnicę cierpienia i chrześcijańskie podejście do choroby i śmierci,
uzasadnia zło eutanazji oraz kary śmierci,
wyjaśnia, dlaczego podjęcie decyzji o poddaniu się eutanazji wynika z poczucia odrzucenia przez bliskich oraz samotności,
uzasadnia, że życie chrześcijanina jest odpowiedzią na wezwanie Boże,
wskazuje, gdzie mogą szukać pomocy osoby mające myśli samobójcze,
uzasadnia wartość czystości w różnych okresach życia i rozwija pozytywny stosunek do daru płciowości.
Ocena bardzo dobra
definiuje, na czym polega odpowiedzialność w relacjach miłości,
opisuje sytuacje, w których miłość przejawia się w służbie, oddaniu i poświęceniu.
uzasadnia, że miłość jest gwarantem poszanowania ludzkiego życia, a brak tego poszanowania jest konsekwencją odrzucenia i zagubienia miłości (Bożej i ludzkiej),
przedstawia inicjatywy mające na celu obronę życia ludzkiego do naturalnej śmierci,
omawia granice tolerancji w świetle Chrystusowej nauki o zgorszeniu i wezwań do miłości również nieprzyjaciół,
charakteryzuje życie ludzkie jako największy dar otrzymany od Boga.
Ocena celująca
przedstawia inicjatywy mające na celu obronę życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci, np. duchową adopcję dziecka poczętego,
dokonuje krytycznej oceny źle rozumianej tolerancji (akceptowanie zła, hołdowanie ludzkiej słabości czy skłonności do złego),
właściwie ocenia różne opinie i zachowania dotyczące ludzkiej seksualności prezentowane w reklamach.
SEMESTR I i II
VIII. Wydarzenia zbawcze
Ocena dopuszczająca
wymienia wybranych polskich świętych i błogosławionych (Karolina Kózkówna, Maksymilian Kolbe, Jan Beyzym),
zna swojego patrona, patrona parafii i Polski,
podaje prawdę, że Bóg ma swoich planach koniec świata,
wyjaśnia, na czym polega królowanie Chrystusa,
wymienia święta nakazane przez Kościół,
podaje przykłady pielęgnowania tradycji i zwyczajów religijnych,
podaje datę świąt Bożego Narodzenia i jej genezę,
wymienia znaki i obrzędy wigilijne i wyjaśnia ich znaczenie,
zestawia wydarzenia biblijne związane z narodzeniem Jezusa ze zwyczajami religijnymi,
opowiada o pokłonie mędrców,
wymienia znaki i osoby, które prowadzą go do Jezusa,
opisuje rolę gwiazdy w dotarciu mędrców do Betlejem,
wyjaśnia znaczenie napisu K+M+B,
omawia, na czym polega praca nad sobą (postanowienia),
Ocena dostateczna
wskazuje, że świętość osiąga się przez naśladowanie Jezusa,
omawia liturgiczne formy świętowania w uroczystość Wszystkich Świętych.
wskazuje na wydarzenia i zjawiska religijne, które wpłynęły na budowanie tożsamości narodowej Polaków ,
uzasadnia wartość ofiar ponoszonych w obronie wiary i Ojczyzny,
podaje kryteria, według których Chrystus będzie sądził ludzi,
omawia biblijne obrazy końca świata oraz sądu ostatecznego i przedstawia ich interpretację w świetle wiary,
charakteryzuje postawę gotowości na przyjście Chrystusa,
opisuje strukturę i wyjaśnia znaczenie roku liturgicznego,
ukazuje związek wydarzeń biblijnych z rokiem liturgicznym,
opisuje przejawy miłości Boga do człowieka w historii zbawienia i w teraźniejszości,
interpretuje wybrane teksty liturgiczne związane z poszczególnymi okresami i świętami.
w oparciu o wybrane teksty biblijne charakteryzuje rolę Maryi w dziele zbawczym,
omawia znaczenie zbawczej misji Jezusa Chrystusa dla całej ludzkości i poszczególnych ludzi,
omawia sposoby kształtowania sumienia, zwłaszcza w kontekście sakramentu pokuty i pojednania,
Ocena dobra
określa różnicę między pojęciami święty i błogosławiony oraz kanonizacja i beatyfikacja,
charakteryzuje życie wybranego świętego lub błogosławionego w kontekście jego pójścia za Jezusem,
podaje przykłady historycznych wydarzeń, którym towarzyszyło hasło „Bóg, Honor, Ojczyzna”,
wyjaśnia pojęcie: apokalipsa,
przyporządkowuje poszczególnym okresom roku liturgicznego właściwe im obrzędy liturgiczne i paraliturgiczne,
charakteryzuje chrześcijański wymiar świąt Bożego Narodzenia,
wskazuje na skutki wynikające z wcielenia Jezusa dla życia chrześcijanina i każdego człowieka,
wymienia sposoby Bożego objawienia (w Jezusie Chrystusie),
uzasadnia, że współczesne Betlejem to każda Msza Święta,
Ocena bardzo dobra
charakteryzuje obecność Kościoła w dziejach narodu polskiego, podkreślając jego rolę w przełomowych wydarzeniach,
uzasadnia, że wyrok wydany przez Chrystusa na sądzie ostatecznym będzie konsekwencją działań człowieka podczas jego życia,
charakteryzuje poszczególne okresy roku liturgicznego w kontekście wydarzeń zbawczych i nauczania Kościoła oraz życia chrześcijanina,
opowiada o nowej tradycji Orszaków Trzech Króli,
Ocena celująca
interpretuje tekst biblijny o powtórnym przyjściu Chrystusa,
krytycznie ocenia przejawy komercjalizacji świąt Bożego Narodzenia,
VIII. Wydarzenia zbawcze
Ocena dopuszczająca
wyjaśnia, na czym polega post ścisły oraz kiedy i kogo obowiązuje,
omawia tekst biblijny o Szymonie z Cyreny,
podaje, że postać Szymona z Cyreny występuje w V stacji nabożeństwa drogi krzyżowej,
wyjaśnia, na czym polega nabożeństwo drogi krzyżowej,
uzasadnia, dlaczego najważniejszym elementem grobu Pańskiego jest monstrancja (z Ciałem Chrystusa),
określa, na czym polegał grzech pierworodny, i wymienia jego skutki,
podaje prawdę, że pierwszym „odbiorcą” nowej ewangelizacji jest rodzina,
opisuje możliwości i podaje przykłady ewangelizacji (F.2.1) w rodzinie,
podaje, kiedy obchodzimy uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa,
wyjaśnia potrzebę i sens poświęcenia się Boskiemu Sercu Jezusa,
wymienia najbardziej znane dzieła sztuki religijnej.
Ocena dostateczna
wyjaśnia, na czym polega rachunek sumienia przed spowiedzią,
określa, że pomoc potrzebującym jest chrześcijańskim obowiązkiem,
omawia zwyczaje pogrzebowe w czasach Jezusa,
wyjaśnia, że chrześcijanin w obliczu śmierci nie rozpacza, lecz jest pełen nadziei,
wyjaśnia katolickie spojrzenie na śmierć człowieka,
wyjaśnia zbawczy sens męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa,
przedstawia konsekwencje wiary w zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa jako uzasadnienie nadziei chrześcijańskiej,
wskazuje na skutki wynikające z odkupienia dla życia każdego człowieka,
opisuje sposób obecności i działania Ducha Świętego w życiu chrześcijanina w oparciu o tekst biblijny,
omawia owoce działania Ducha Świętego,
charakteryzuje istotę i formy kultu Serca Pana Jezusa,
przedstawia formy modlitwy do Najświętszego Serca Pana Jezusa (nabożeństwo, pierwsze piątki miesiąca),
przedstawia rolę sztuki sakralnej w liturgii Kościoła,
podaje przykłady motywów biblijnych w sztuce.
Ocena dobra
interpretuje tekst biblijny Mt 4,1-11,
wymienia okresy i dni pokuty w ciągu roku liturgicznego i omawia sposoby ich przeżywania.
charakteryzuje postawę Szymona na drodze krzyżowej Jezusa,
wyjaśnia znaczenie symboliki grobu Pańskiego,
charakteryzuje skutki grzechu pierworodnego,
omawia chrześcijańskie świętowanie Wielkanocy,
definiuje pojęcie „ewangelizacja”,
wyjaśnia, dlaczego odpowiedzialni za ewangelizację są wszyscy członkowie rodziny, a szczególnie rodzice,
prezentuje główne przesłanie objawień Pana Jezusa św. Małgorzacie Marii Alacoque,
rozpoznaje elementy sztuki sakralnej w swojej świątyni.
Ocena bardzo dobra
ukazuje związek wydarzeń biblijnych (drogi krzyżowej Jezusa) z życiem chrześcijanina,
interpretuje perykopę o złożeniu Jezusa do grobu (Mk 15,42-47),
zestawia wydarzenia biblijne (złożenie Jezusa do grobu) ze zwyczajami religijnymi,
wyjaśnia znaczenie znaków i symboli liturgii paschalnej,
charakteryzuje współczesne przejawy znieważania Bożej miłości (niewdzięczność, brak poczucia grzechu, świętokradzka komunia),
uzasadnia ekspiacyjny charakter praktykowania pierwszych piątków miesiąca.
Ocena celująca
przygotowuje scenariusz adoracji przy grobie Jezusa (dla swojej klasy),
przygotowuje projekt grobu Pańskiego do swojego kościoła.
określa istotę nowej ewangelizacji jako pogłębienie i umocnienie osobowej relacji z Jezusem,
charakteryzuje motywy powstawania religijnych dzieł sztuki.
Wymagania dla uczniów z orzeczeniami i opiniami z PPP są dostosowane zgodnie za zaleceniami zawartymi w orzeczeniu lub opinii.